Betyg idag: 1 040 Besökare idag: 4 718

Recension av Death Race 2000

Regissör: Paul Bartel
År: 1975
Antal visningar (2073)    Forumdiskussion (0)
19/1 2004
Recenserad av XenoMorph
F
ilmen utspelar sig i ett framtida USA, efter världsekonomins kollaps 1979. USA är nuförtiden en diktatur och presidenten har skapat en våldsam biltävling där fem deltagare ska köra över hela landet och under själva loppets gång köra ihjäl människor för bonuspoäng (folk över 75 ger mest poäng).

Av de tävlandes märks framförallt den läderklädda huvudpersonen Frankenstein (David Carradine), som vunnit två gånger tidigare, och den labila tragikomiska gangstern Machine Gun Joe som spelas av Sylvester Stallone. Han hatar Frankenstein mer än något annat och tycker att han själv får för lite uppskattning av folket. Båda vill mer än inget annat vinna tävlingen, men deras motiv skiljer sig. Medan Machine Gun Joe vill vinna för hatets skull har Frankenstein en mer ädel anledning. Övriga tävlanden är nazisten Matilda the Hun, Nero the Hero och Calamity Jane. Alla är mer eller mindre duktiga skådisar. Till och med bättre än vad en sån här film behöver.

Om inte en barbarisk biltävling var nog finns det även en rebellgrupp som försöker kidnappa Frankenstein, och tvinga fram tävlingens avskaffande. Dem försöker också döda de andra deltagarna med olika fällor (t.ex. en bebismina). Rebellerna är den goda sidan i filmen och de har bland annat lyckats smuggla in sin ledares dotter som kartläsare åt Frankenstein.

Som actionfilm är Death Race 2000 hyfsad. Det är en häftig idé med en biltävling där man får poäng efter vad man dödar, men det är inte i actionscenerna som filmen har sin stora styrka. Den finns nämligen i den stora mängder satir som filmen innehåller. En rolig scen är när Machine Gun Joe precis kört över en stackars gatuarbetare, och arbetarens fru vinner då en två rums lägenhet i Acapulco pågrund av det. Detta enbart för att hennes make var tävlingens första "score". Man kan se på henne ansikte att hon är ledsen men samtidigt lite stolt.

Den korta filmlängden (drygt 80 minuter) är perfekt. Tillräckligt kort för att man inte ska tröttna och tillräckligt lång för att man ska känna sig nöjd.

Allt är däremot inte perfekt. Blodet ser overkligt ut och bilarna rör sig vid vissa tillfällen i "spolnings" hastighet. Vissa scener är helt ologiska, som när en person blir skjuten och faller ihop, för att i nästa klipp vara uppe på benen utan några som helst skador. Allt går dock ha överseende med. Man får ju faktiskt tänka på att filmen kom 1975.

Om du vill ha en stunds kravlös underhållning är detta filmen att se.

XenoMorph 20 har röstat

av XenoMorph