Recension av Evil Ed

Regissör: Anders Jacobsson (III)
År: 1995
16/2 2004
Recenserad av XenoMorph
E
vil Ed är en svenskproducerad splatterfilm med svenska b-skådespelare som pratar engelska.

Filmen handlar om Edward som får i uppdrag av producenten Sam Campbell att klippa bort de mest smaklösa bitarna ur filmserien Loose Limbs för att de ska få visas i Europa. Edward tappar snabbt greppet om verkligheten när han tvingar sig igenom de blodiga filmerna. Först får han enklare hallucinationer men det blir värre och värre. När han blir jagad av djävulen brister det för honom totalt och han blir en psykopatisk mördare.

Det roliga med filmen är att det är svenska skådespelare i alla roller och att dem pratar engelska. Många av dem var redan dåliga på att spela med sitt hemspråk och när dem nu får prata på engelska, då blir det skrattretande dåligt. Det är det som är filmens charm, den försöker inte ens vara bra.

Om man jämför filmen med Braindead faller den lätt. Man har inte vågat ta ut svängarna helt och det är synd. Hade gärna sett den mest omtalade scenen i Loose Limbs serien, där en flicka blir våldtagen av en bäver och sedan blir skjuten i huvudet av en bazooka, visades. Hade nog blivit en omtalad scen i den här filmen också om den hade kommit med.

För en budget på 250 000 kronor har man lyckats göra en rolig film som är den mest konstiga och sjuka svenska film som någonsin producerats.

Stygga-Vargen 0 har röstat
XenoMorph 15 har röstat