Recension av Matrix Reloaded

År: 2003
2/2 2004
Recenserad av XenoMorph
F
örsta Matrix filmen blev konstigt nog en succé och många ser den som ett mästerverk. Jag tycker den är bra första gången man ser den, men blir sedan sämre och sämre. Alltså är det inget mästerverk. Men fortfarande en helt ok film.

Men det är inte Matrix jag ska recensera utan uppföljaren Matrix Reloaded. Den är mycket sämre än första filmen, men bättre än tredje uppföljaren Matrix ”sömnpillret” Revolutions.

Handlingen är inget att hänga i julgranen. Neo har börjat acceptera sin roll som "the one" och människorna står inför fullskaligt krig med maskinerna. För att stoppa kriget måste Neo hitta någon som kallas för "the keymaker". Och vad kan ”the keymaker” göra för något? Jo nycklar. Och Neo behöver en nyckel för att kunna besöka Matrix skapare, Arkitekten. Det är rätt komplicerat, så ska nog inte försöka förklara handlingen mer ingående.

Filmen är full av meningslösa och tråkiga scener som t.ex. "The Zion Party", en tråkig diskussion om människans beroende av maskiner, när Neo måste kyssa en annan kvinna än Trinity och sist och absolut sämsta delen är alla Neos förbannade mardrömmar om Trinitys död. Yuck!

Keanu Reaves skådespel är på väldigt låg nivå, och han krystar fram repliker som "I love you to damn much". Fast han är inte den enda dåliga skådisen i filmen. Här finns även Carrie Ann Moss som tragiskt nog lyckas med konststycket att vara sämre än Keanu Reaves! Man ska kanske vara glad för de stora mängder action filmen bjuder på då alla dialoger är fruktansvärt dåliga. Actionscenerna är i alla fall välgjorda och det är dessa scener som rädda filmen från att få en etta.

Till filmen byggdes en motorväg, för 20 miljoner dollar, där en 20-minuter lång biljakt äger rum. Den är mycket bra gjord och stundtals är den helt underbar att se. Tyvärr blir den alldeles för lång och om man jämför med "helikopterbiljakten" i Terminator 2 har inte Reloaded mycket att sätta emot.

Detta är en film för dem som gillar första Matrix men tyckte den innehöll för lite action. Alla andra bör hålla sig så långt borta som möjligt.

annihilat0r 7 har röstat
Rollywood 2 har röstat