Recension av Ondskan

Regissör: Mikael Håfström
År: 2003
Antal visningar (1985)    Forumdiskussion (0)
29/3 2004
Recenserad av XenoMorph
O
ndskan fick guldbagge för bästa svenska film. Betyder det att filmen är bra, eller är det ett tecken på att svensk film är på väg utför?

Jag trodde Ondskan skulle vara hyfsad, varken ett mästerverk eller ett bottennapp - en typisk trea helt enkelt. Så blev det nu inte. Hela filmen känns allt för snabb och ologisk. Man får ingen riktig inblick i hur Erik har det hemma med sin styvpappa, eller varför han egentligen blev relegerad från skolan. I boken beskrivs detta ganska ingående, och det gjorde att man fick en bättre inblick i vem Erik är. Filmen har ingen inledning enligt mitt tycke.

Erik Ponti är 16 år och har precis blivit relegerad. Hans mamma lyckas få in honom på en Stjärnsberg som är någon sorts privatskola för rika. Direkt när Erik kommer dit har han bytt personlighet. Han är inte längre en bråkstake utan en helt normal människa. Senare i filmen byter Erik personlighet om och om igen, och man blir lätt förvirrad av detta.

Hela filmen känns väldigt snabb. Man försöker få med så mycket saker som var med i boken som möjligt, men allt går för snabbt. Man blir aldrig engagerad helt enkelt. Dessutom har Eriks kärlekshistoria fått en alltför stor roll i filmen. Det som är mest irriterande är dock allting som har med ”rutan” att göra. Där stämmer inte mycket ihop med boken.

Skådespelarna är väldigt svaga. Jag vet att många har hyllat Andreas Wilson för sin roll som
huvudpersonen Erik, men jag kan inte stämma in i hyllningskören. Andreas Wilson är en stel och oerfaren skådespelare, som gör Erik endimensionell och tråkig. Enda anledningen till att han fick rollen var nog för han har ett sådant utseende som han har.

Ni som har sett filmen och älskar den (och även ni som hatar den) kan jag bara tipsa er om en bra bok som ni bör läsa. Den heter Ondskan och är skriven av Jan Guillou. Den har samma handling som boken fast bra mycket mer genomarbetat. Ondskan passar helt enkelt inte som film.

billybob 6 har röstat
connya 7 har röstat