Recension av Sagan om de två tornen

Regissör: Peter Jackson
År: 2002
4/2 2004
Recenserad av XenoMorph
A
tt det blev film av Sagan om ringen trilogin får man vara glad över. Böckerna är väldigt bra men det är helt enkelt för mycket story i dem. Tack o lov har Peter Jackson rättat till detta i filmerna. Alla tråkiga partierna i boken har tagits bort för att ge större utrymme åt tuffa action-sekvenser. Onödiga karaktärer som Tom Bombadill och Glorfindel har tagits bort medan Arwen fått en större roll.

Vissa karaktärer som borde ha strykigts finns dock fortfarande med. T.ex. Frodo och Sam. Hela deras sidohistoria känns helt malplacerad. Dem gör så hela filmen tappar enormt i tempo. Det är tråkigt att Peter Jackson valt att vara så trogen böckerna i den aspekten. En annan sak som borde ha tagits bort är Enterna, dvs. de talande träden. Det blir helt enkelt bara för overkligt!

Rollbesättningen är mestadels bra. Aragorn sköter sin roll bra, men jag tror att en person som Sylvester Stallone eller Arnold skulle passa bättre i den rollen. Båda har större erfarenhet än Viggo att spela tuffa badass typer. Vi såg ju i Conan att Arnold kan spela sådana här roller med bravur. I första filmen störde man sig lite på Gimli också, han var alldeles för allvarlig och man märkte att det är en ganska ny skådespelare i den rollen. Danny De Vito hade passat bättre, honom hade dem ju inte ens behövt ändra längd på i datorn. Trots allt så blir han som spelar Gimli bättre i film två, där han får dra många roliga skämt och man ligger stundtals raklång på golvet och skrattar.

Vidare så har filmen en av vår tids allra största skådisar i rollistan. Jag syftar förstås på Liv Tyler. Hon har tidigare medverkat i storfilmer som Armageddon och Pearl Harbor. Tyvärr har hon en ganska liten roll i den här filmen. Det hade varit kul om hon hade kunnat medverka i slaget vid Helms Klyfta, det kom ju trots allt en armé av alver dit.

Filmen innehåller massor av coola actionsekvenser. Eller vad sägs om när 10 000 (!) orcher belägrar Helms klyfta. Det blir inte bättre än så. Allting ser verkligen realistiskt ut, att en hel del är gjort med hjälp av datorn kan man inte tänka sig. Legolas visar också några schyssta ”moves” när han bl.a. åker skateboard på en sköld nerför en trappa!

Mitt i alla denna action finns även några hysteriskt roliga scener. Som när Gimli är för kort för att kunna se ut över muren. Eller när Gimli begär att bli ”kastad” av Aragorn (dem försökte ungefär samma skämt i ettan, men då var det bara patetiskt). Fruktansvärt roligt. Det går inte förklara utan måste ses!

Musiken är lite väl pampig i stora delar av filmen. Det hade varit bättre om man ersatt denna ”Hollywood musik” med äkta hårdrock al á Backyard Babies.

Efter att ha sett den förlängda versionen blir man ännu mer lyrisk över filmen. Den ger en större fördjupning i karaktärerna. Man får se när Aragorn tämjer en häst, i en scen som tillför otroligt mycket. Det är nämligen den hästen som sedan räddar honom när han ligger avsvimmad och drömmer om Arwen. Vi får även se en scen där Merry och Pippin (de störtroliga hoberna) blir längre efter att ha druckit något magiskt(!) vatten.

I en recension om Sagan om de två tornen måste man förstås nämna Gollum. Han är nämligen ingen skådespelare, utan en datagjord karaktär! Det är helt otroligt hur man har kunnat få honom att se så verklig ut. Jag har bara sett en lika trovärdig datorgjord karaktär tidigare i en film och det är Jar Jar Binks från Star Wars: Episode 1.

Tyvärr tappar filmen på att den är på tok för kort. Slaget vid Helms klyfta är bara runt en halvtimme och special versionen av filmen är omkring 3,45. Det känns som att filmen precis börjat när den tar slut.

Faktum kvarstår att detta är en mycket bra film, som slår det mesta inom sin genre. Dock når den inte riktigt upp i samma klass som Harry Potter filmerna.

Rollywood 3 har röstat
BeforeYouDie 2 har röstat