Recension av Black Death

Ã…r: 2010
25/11 2012
Recenserad av rikirock
D
et medeltida England är svårt härjat av Digerdöden (Black Death). Mitt i denna apokalyptiska värld full av skräck och vidskepelse får den unge munken Osmund i uppdrag att leda den skräckinjagande riddaren Ulric (Sean Bean) och hans mannar till en fjärran by. Deras uppdrag är att infånga en nekromant – en andebesvärjare som kan väcka de döda till liv igen. Osmund, som slits mellan sin kärlek till Gud och kärleken till en ung kvinna, hittar nekromanten som visar sig vara en mystisk skönhet vid namn Langiva. När Langiva avslöjar sin djävulska identitet och erbjuder Osmund hans innersta längtan, slår hans verkliga resa in på en skrämmande väg...

Detta var helt klart en "underdog", en film jag visste mycket lite om och inte hade några som helst förhoppningar på alls men som överraskade stort och gjorde fredagskvällen komplett. Den innehåller mystik, frågor man vill ha svar på ( vilket man absolut får ), råa och brutala actionscener och självklart en fantastisk Sean Bean med ett svärd i handen. Vad mer kan man önska sig? Inte mycket om du frågar mig. Visst den hade sina sega stunder men man tappade aldrig fokus och jag var intresserad hela vägen igenom.

Bean är helt klart filmens starka sida men Eddie Redmayne imponerade även han som munken Osmund. Det är i dessa typer av filmer som Bean hör hemma, det har han visat i "The Lord of the Rings" och "Game of Thrones", den mannen passar helt enkelt bäst i rustning och svärd. Det jag gillade med den var att allt inte var som det skulle, den var rå och skitig och mycket mer brutal än vad jag trodde. En helt klart positiv överraskning som jag rekommenderar att se när man inte hittar något att kolla på en fredagskväll. En stark trea delas glatt ut i betyg.

rikirock 0 har röstat

av rikirock