Recension av 28 veckor senare

Regissör: Juan Carlos Fresnadillo
År: 2007
Antal visningar (1933)    Forumdiskussion (0)
22/10 2007
Recenserad av fegdyr
8 veckor har gått sen viruset spreds ut och zombierna började ödelägga den engelska huvudön. Nu har de svultit ihjäl efter att ha käkat upp alla människor som fanns. En USA-ledd militärstyrka går in och sätter upp en säkerhetszon i centrala London som folk får börja återvända till. Allt är lugnt och soldaterna har svårt att ta det hela på allvar. Men snart bryter viruset ut igen, såklart, och det blir gedigen zombieaction blandat med att också militären ger sin in i jakten på de stackars överlevande, för att förvandla dem till döda. Filmen följer en familj som överlevt och nu bor i säkerhetszonen, och ett av de häftigare greppen i filmen är hur en del förbipasserande råkar bli huvudpersoner.

Skådespelarna gör sina jobb helt okej, det funkar och bryter inte av. Några väldigt brutala scener som var på gränsen för vad jag ville se förstärker helhetsintrycket, och gör att alla suddiga, snabba klipp där man inte riktigt ser vad som händer får ett nytt skimmer på sig, och ett ökat allvar.

The Green zone – Amerikanernas skyddade zon i Bagdad. Soldaternas övervakning av sovrummen – övervakningskamerorna som översvämmar Storbrittanien. Soldaterna ser inte skillnad på zombierna och de vanliga civila så de skjuter alla – kriget mot terrorismen. Möjligheterna till allegoriska tolkningar är många och tacksamma att sitta och fundera över i pausstunderna med lugn rockballadsmusik och översiktsbilder. Ibland händer helt enkelt för lite, som om de satt vid klippbordet och tänkte att publiken behöver ett par kisspauser, eller så var de helt enkelt för glada åt alla bilder på ett tomt, öde London. Så alla som inte ska dit och göra shoppa höstkläder nån helg framöver kanske kan trösta sig med att det ser ganska kallt och trist ut.

Så slutligen. Kan en film som tydligt visar att det går åt helvete om man litar på sina älskade vara dålig? Och svaret är förstås: Nej.

Violya 2 har röstat
fegdyr 9 har röstat