Recension av My Wife is a Gangster

Ã…r: 2001
21/1 2004
Recenserad av gnoff
L
egendaren Eun-Jin är mer känd som ”Storebror”, trots att hon ändå är kvinna. Hon har kommit långt inom en gren av den koreanska maffian, mest tack vare sin skicklighet i stridskonst och sin brutalitet.

Då Eun-Jin får reda på att hennes syster Su-Il fortfarande är i livet beger hon sig direkt till henne, men finner henne i ett långt gånget stadie av cancer. Systrarna skiljdes åt som barn då deras föräldrar dött och nu vill Eun-Jin göra allt för sin syster för att hon skall orka bli frisk.

Läkarna påstår att Su-Il inte har länge kvar att leva, något som Eun-Jin vägrar acceptera till en början. Su-Il uttrycker sin önskan att hennes syster gifter sig, vilket Eun-Jin tar till fasta på, hon sänder ut sina närmaste män för att hitta en lämplig kandidat till giftemål.

Den man som hon sedermera gifter sig får det dock inte lätt, inte bara är han omedveten om sin frus dubbelliv, men inte heller får han ha sex med henne och inte är hon direkt väluppfostrad eller ens vänlig.

Samtidigt försöker ledaren för en annan gren av den koreanska maffian, en man som kallas Vita Hajen, ta sig in på territoriet som tillhör Eun-Jins chef.

Filmen lät mycket intressant på det jag läste om den i programmet till Umeås filmfestival, så passade på att se den då jag hade tid över. Detta visade sig vara en mycket bra film, till och med bättre än jag förväntat mig.

Även om jag mest sett asiatiska skräckfilmer än så länge börjar jag luta mer och mer mot att filmer från Asien är en för mig ny nästan oupptäckt guldgruva. Hollywoodfilmerna upprepar sig hela tiden medan jag i de asiatiska hittar nya saker som jag inte sett förr, lysande!

My Wife is a Gangster är en brilliant blandning av action och komedi, samt vissa inslag av romantik, helt klart sevärd och en film som jag varmt kan rekommendera!

niebaotan 5 har röstat
gnoff 3 har röstat