Betyg idag: 1 169 Besökare idag: 4 073

År: 2001
30/12 2004
Recenserad av eandersson
A
melie är en mycket speciell person. Som liten fick hon inte gå i skolan då hennes far, som är läkare, trodde att hon hade hjärtfel, så Amelies mor fick undervisa henne i hemmet. När hennes mor dör genom en olyckshändelse blir Amelie ännu mer isolerad och pappan sjunker ner i en djup saknad efter mamman.

Amelie som vuxen jobbar på ett kafé i Paris, som är befolkat av en del underliga personer. I Amelies hus bor även där en del underliga personer. ”Glasmannen”, en man som lider av benskörhet och vågar därför inte gå utanför sin egen lägenhet. Sedan den elaka grönsakshandlaren som trakasserar sitt biträde. Där bor även den olyckliga portvakterskan som lider av sin sedan länge försvunna man.

En dag står Amelie med en flaska i handen och får höra på nyheterna att prinsessan Diana omkommit, chockad som hon blir tappar hon flaskan i golvet och korken rullar iväg och stöter till en lös platta i väggen, där inne i väggen finner hon ett rostigt skrin som är fyllt av någons barndomsminnen, hon bestämmer sig för att hitta ägaren och lämna tillbaka det. Efter att ha lämnat tillbaka skrinet ser hon hur mycket det gläder den nu drygt 50-åriga mannen. Stimulerad av detta bestämmer sig Amelie för att börja hjälpa andra personer, hon börjar med sina grannar.

En dag ser hon en ung man, som letar efter sönderrivna passfoton vid en fotoautomat. När mannen lämnar platsen tappar han sitt fotoalbum, Amelie beslutar sig för att ta upp jakten på denne man vid namn Nino.

Filmen är mycket bra och roligt berättad, bilderna är magiska och varenda karaktär är speciell. Jag tycker de tio första minuterarna är mycket roliga och viktiga då man får se lite hur Amelie var som liten och varför hon är som hon är.

Min favoritdel i filmen måste vara när hon försöker driva den elaka grönsakshandlaren till vansinne som hämnd för hur han behandlar sitt biträde.

Amelie förtrollade mig med sin charm och jag tvingades sitta kvar i min soffa trots att jag var tvungen att gå på toaletten; varenda minut i filmen var viktig och sevärd. Det händer roliga saker nästan hela tiden som lyfter upp denna originella film. Språket gör även en stor del i denna romantiska komedi enligt mig, då jag anser franska vara kärlekens språk.

Jean-Pierre Jeunet har regisserat 7 filmer inklusive Amelie från Montmartre, den film som sticker ut mest från mängden är Alien Återuppstår, som att tillägga är den enda engelsktalande film han gjort hittills. Audrey Tautou som spelar Amelie har synts till i Jeunets senaste film, ”En långvarig förlovning”.

howlin 36 har röstat

Amelie från Montmartre

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho