Recension av Black Dragons

Ã…r: 1942
6/11 2005
Recenserad av von_fantasy
E
fter att ha sett den här filmen så har jag fastslagit att man inte ska ha några större förväntningar på b-filmer av detta slag. Då man inte har några förväntningar så blir allt så mycket bättre!

Handlingen är ganska bra, även fast den kanske känns daterad idag. Den japanska organisationen The Black Dragons skickar iväg ett ombud med ett ganska konstigt uppdrag, döda 6st viktiga amerikanska herrar, som är på middag hos Dr. William Saunders (George Pembroke), för att sedan plastikoperera om 6 st japaner så att de ser likadana ut.

Ombudet Dr. Melcher (Bela Lugosi) lyckas bra med sitt arbete och lyckas till och med charma filmens kvinnliga huvudrollsinnehavare Alice Saunders (Joan Barclay), vilket är ganska ovanligt i Bela Lugosis fall. Hur som helst är några poliser honom på spåren och vi får följa med på en riktigt spännande mysterie-skräckfilm á la 40-talet. Men skilnaden på denna filmen och andra liknande är att den har några ordentliga vändningar.

Skådespeleriet är rätt igenom dåligt förutom från Bela Lugosi och Joan Barclay som konstigt nog har riktigt bra personkemi på vita duken. Men den manliga huvudrollen Clayton Moore tycker jag inte alls passar in så bra, han ser mest stel ut och tråkig. Bela Lugosi ger verkligen allt trots att han sägs vara neddrogad med bl.a. morfin. Joan Barclay är grymt bra som dottern till Dr. William Saunders, söt är hon också.

Musiken är grymt bra och passar in i filmen riktigt bra och överlag känns filmen ganska härlig, speciellt för att hålla en måttligt låg budget.

von_fantasy 6 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals