Recension av Cobra Verde

Ã…r: 1987
21/12 2005
Recenserad av von_fantasy
A
llting har ett slut och man kommer till slutet förr eller senare. Denna film visar slutet på en av världens, kanske genom tidernas, största samarbeten. Jag talar naturligtvis om regissören Werner Herzog och scenkonstnären/skådespelaren Klaus Kinski. Vid den här tidpunkten var Klaus Kinski en verklig plåga att jobba med (enligt Herzog) och han hade blivit mer och mer underlig, speciellt då han höll på att spela in sin film Paganini parallellt/direkt efter denna film.

I och med denna film så förstod varenda part att det aldrig skulle gå att spela in en till film eftersom Herzog blev mer och mer kontrollerande och maktgalen medan Kinski drogs mot punkten där total galenskap är ett milt begrepp.

Handlingen kretsar kring den barfota banditen, kallad Cobra Verde. En dag kommer han till ett sockerplantage där han får jobb som "boskapsskötare" (boskapen är tydligen mörkhyade slavar). Men när ägaren får reda på att Francisco Manoel da Silva/Cobra Verde har haft sex med hans tre döttrar så spricker allt.

Cobra Verde får då i uppdrag att åka till Västafrika för att försöka skaffa fler slavar, vilket är ett omöjligt uppdrag och som skulle driva vilken människa som helst mot en säker död. Men Cobra Verde lyckas övertyga kungen om att skicka fler slavar vilket ingen trodde skulle vara möjligt. Cobra Verde bosätter sig i en övergiven fästning där han får kontroll. Men kontrollen han får är kortvarig då den Dahomianska kungen bestämmer sig för att fångata Cobra Verde och då börjar en massa olika händelser uppstå, flykt, hämnd, krig och mycket mer.

Skådespelarna är medelmåttiga förutom Klaus Kinski som jag tycker gör en av sina bästa roller någonsin. Han förmedlar verkligen Cobra Verdes känslor och tankegångar på ett underbart sätt. Han lever sig in i rollen och blir karaktären. Att Kinski sedan ser väldigt sliten och gammal ut gör det hela inte värre utan gör han bara mer trovärdig som den åldrande barfota banditen. Sedan måste jag säga att Kinski och King Ampaw samspelar grymt bra genom hela filmen.

Herzogs regi tycker jag också är underbar. Han får alltid fram det härliga i miljöerna. Han vet även hur han ska göra för att få fram det bästa ur Klaus Kinski, speciellt hans totalt galna ögon som alltid är fyllda med fokusering, nonchalans, hat och förvirring (se hans ögon när han möter den Dahomianska kungen för sista gången). Varenda filmvinkel är genialisk och mästerlig. Tyvärr blev ju detta Herzogs sista film med Kinski (då Herzog inte ville regissera Kinskis Paganini).

Mot slutet bryter galenskapen ut och Kinski är totalt bortom kontroll skulle jag säga. Men det blir så bra och sista scenen med honom är en av filmhistoriens vackraste scener. Att Cobra Verde efter allt fortfarande har viljan kvar och att Klaus Kinski fortfarande orkade ge allt.

Det jag tänker ganska intensivt på då jag ser denna filmen är att det aldrig kommer finnas någon liknande film. Klaus Kinski, Tysklands bästa skådespelare genom tiderna, gjorde aldrig någon mer film med Werner Herzog, Tysklands bästa regissör genom tiderna. Det kommer aldrig gå att göra en till film med dessa två herrar då Klaus Kinski sorgligt nog gick bort i hjärtattack 1991. Detta är det sista mästerverket av Werner Herzog tillsammans med Klaus Kinski.

von_fantasy 11 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals