Recension av Da Vinci-koden

Ã…r: 2006
23/7 2006
Recenserad av von_fantasy
S
enaste storfilmen, Da Vinci Koden, som lovade så mycket... Men levererade den?

Filmen handlar om Robert Langdon (Tom Hanks) som är professor i symbolhistoria. Han dras med, först mot sin vilja, i ett mordfall som utökas till en fråga om religionens vara eller inte vara. Med hjälp av olika ledtrådar så lyckas han få fram att det har funnits ett sällskap med medlemmar som bl.a. Leonardo da Vinci och Isaac Newton, han får även reda på en riktig mörk hemlighet om Jesus och vad han efterlämnade sig. Dock vill inte alla att hemligheterna ska bli kända. Den katolska sekten Opus Dei har skickat ut en kallblodig mördare, Silas (Paul Bettany), efter Langdon och hans följeslagerska Sophie Neveu (som spelas av den vackra Audrey Tautou).

Själv har jag svårt för Tom Hanks och hans minspel, som består av i stort sett en helt uttryckslöst ansikte. Jag säger det direkt, jag ogillar Tom Hanks riktigt mycket och han känns grymt överskattad. Men han gör en ok rolltolkning av den lite smått nördiga professorn. En annan som jag tycker sänker filmen lite är Audrey Tautou. Dock är det inte hennes fel utan att hennes manus framställer henne som en dum-korkad kontorsnolla som måste fråga om allting. Dock är det självklart att det måste finnas någon som kan fråga så att Tom Hanks kan ge sina otroligt tråkiga förklaringar på saker och ting.

Dock en skådespelare som höjer hela filmen är Ian McKellen som spelar historikern Sir Leigh Teabing. Han går verkligen in i sin roll och gör det riktigt bra.

Da Vinci Koden är en sådan film som man antingen älskar eller hatar, tyvärr tillhör jag dem sistnämna gruppen. Över 50% av filmen känns helt meningslös och slutet känns otroligt amerikaniserat. Ingen blev förvånad över slutet och det känns tråkigt när filmen hade potential men lyckades inte leverera.

Locue 11 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals