Recension av Independence Day

År: 1996
15/2 2006
Recenserad av von_fantasy
N
är det är dags att recensera en sådan här film som räknades som en storfilm då man själv var ca10 år blir det svårt att inte vara partisk. Detta var någonting häftigt och coolt, rymdvarelser, ufon och Jeff Goldblum (som man sett som den coola Ian Malcolm i Jurassic Park). Trots att jag är äldre nu så blir jag fortfarande en smula berörd av filmen.

Handlingen är barnsligt enkel. Helt plötsligt börjar man se stora ufon som kommer in över stortstäderna. Det är rymdvarelser som har kommit för att ta över jorden och tömma den på alla resurser samt utrota mänskligheten.

Men då de förbereder en attack "snubblar" David Levinson (Jeff Goldblum) över rymdvarelsernas signal och får reda på en del oerhört viktig information som inte vita huset och USAs militär fått reda på. Han kontaktar sin f.d. flickvän Constance Spano (Margaret Colin), som är presidentens (Bill Pullman) rådgivare. Han berättar om rymdvarelsernas plan och genast börjar planeringen om hur man ska kunna slå ut faran från rymden.

Som en liten sidohandling får vi följa stridspiloten Steven 'Steve' Hiller (Will Smith) och hans väg där han bl.a. skjuter på ufon, slår ned en rymdvarelse och kommer med kvicka kommentarer (till och med så är dessa kommentarer roliga!)

Skådespelarna är helt underbara i sina roller förutom Bill Pullman som känns väldigt överspelad. Jeff Goldblum & Will Smith är ett riktigt bra radarpar och kompletterar varandra riktigt bra. För övrigt vill jag bara säga att Jeff Goldblum är en av nutidens bästa skådespelare (tillsammans med Christopher Walken & Johnny Depp) som fortfarande lever.

Några andra som känns riktigt bra i sina roller är Judd Hirsch som spelar Davids pappa Julius, Robert Loggia som spelar General William Grey, Vivica A. Fox som spelar Steves flickvän Jasmine Dubrow, James Rebhorn som spelar försvarsministern Albert Nimzicki och självklart Randy Quaid som spelar alkoholisten Russell Casse som påstår att han blivit bortrövad av rymdvarelser förut. Jag är inget stort fan till Margaret Colin men i den här filmen är hon helt strålande och riktigt vacker.

Så trots all USA-propaganda och smått överspel från Bill Pullman så är detta en bra film där Smith & Goldblum höjer filmens kvalite några snäpp, vilket drar bort "tönt"-stämpeln som många av dessa filmer brukar få. Helt klart en film som man ska ha sett om man är filmintresserad eller bara vill ha en mysig stund.

Dåliga_filmer 35 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid