Recension av Nosferatu

Regissör: F W Murnau
År: 1922
Antal visningar (1963)    Forumdiskussion (0)
31/12 2004
Recenserad av von_fantasy
N
osferatu, En symfoni i skräck (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens). Ja vad ska man säga? En stum skräckfilm, fungerar det? Ja visst!

Jag hade oturen att se filmen med ett horribelt soundtrack av synthgruppen Art Zoyd. Se upp för den! Störande småljud och konstiga synthar, passar verkligen inte in i filmen.

Nåja. Handlingen baserar sig på Bram Stokers helt underbara bok Dracula. Dock så hade filmmakarna inte rätten till att göra en film om Dracula så dom ändrade alla namn och platser. Så Greve Dracula heter här Greve Graf Orlock och Dracula åker inte till London utan till Bremen.

Det är alltså Hutter (Renfield i Stoker bok) som ska resa till Orlocks slott. Där ska han få Orlock att skriva på några papper om tomtköp, Orlock ska köpa tomten/kyrkan som är mittemot Hutters hus.

När Hutter väl anländer så är någonting fel. Greve Orlock är till synes ingen vanlig person, något som Hutter får notera i den klassiska scenen då han råkar skära sig på brödkniven.

Greve Orlock beger sig senare till sitt nya hus och bringar även pesten till staden. Båtfärden dit hör till en av dom bästa scenerna i hela filmen. Hutters flickvän Ellen förstår att Hutter är under Orlocks förbannelse när han äntligen kommer hem och vill offra sin själ till Greve Orlock.

Många fina miljöer och otroliga skuggeffekter, tysk expressionim! Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Roligaste karaktären är Knock (spelad av Alexander Granach) som är Hutters chef. En annan skådespelare som ska hyllas är Max Schreck.

Hans otroliga rolltolkning av Greve Orlock är fantastisk och man blir nästan lite skrämd av hans utseende. Han ser ut som en korsning mellan en råtta och människa, inte som en elegant herre (som Lugosi tolkar honom). Hans stela rörelser är riktigt hemska. Uttryckslösheten i hans ansikte är horribelt skrämmande. Ett stort plus!

F.W. Murnau, som är regissör, har verkligen lyckats göra ett odödligt mästerverk i och med denna film. Han hade med andra kameravinklar än vad man brukade och han använde skuggor som fick berätta vad som hände och mycket mer.

Detta är inte första filmen som baserar sig på Bram Stokers bok utan den första filmen heter "Drakula halála" (Draculas Död) och är från 1923, trots att man hävdar att den inte är baserad på boken. Filmen är idag försvunnen och det finns bara bilder och några postrar som kan bevisa att det verkligen har existerat/existerar. Det finns en ännu tidigare film som innehåller vampyrer (dock inte baserad på stokers novell) som heter ”Nachte des grauens” och gjordes 1916.

Några månader efter jag såg Art Zoyd-versionen såg jag en annan version där gruppen Type O Negative gjorde soundtracket. Det är mycket bättre och håller ihop filmen ganska bra, även fast det är musik av det lite för modernare slaget. Varför ska det vara så svårt att få tag på en version med enkla hemska stråkar eller ett kallt piano?

Stygga-Vargen 1 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid