Recension av Omen

År: 2006
7/6 2006
Recenserad av von_fantasy
D
å har man sett filmen med det kanske mest hypade datumet av alla, 06/06/06 (vilket ger 666 om man tar bort nollorna). Hur som helst så måste jag säga att datumet måste ha hjälpt denna remake (den 100:e i ordningen av skräck-remakes?) ganska långt på traven. Jag kan då säga att jag inte hade gått för att se på denna film på premiärdagen eller över huvudtaget.

Handlingen kretsar kring Robert & Katherine Thorn (Liev Schreiber & Julia Stiles) som ska få sitt förstfödda barn. Dock så dör barnet vid födseln (utan att modern vet om det) och en pastor/doktor frågar Robert om han istället vill ha ett annat barn som mist sin moder vid födseln.

Robert godtar erbjudandet och tar emot djävulens son, Damien (Seamus Davey-Fitzpatrick). Mystiska saker börjar hända och när familjens nanny begår självmord så börjar Katherine ana att det är något fel på sin son. Bättre blir det inte då en nanny (Mia Farrow) erbjuder sina tjänster. Vad familjen inte vet är att denna nanny är djävulssonens beskyddare och gör allt i sin makt för att göra så att Damien överlever.

Skådespelarinsatserna då? Ja vart ska man börja någonstans? Man kan väl börja med att ge en liten ros till Liev Schreiber som försöker trots ett bristande manus. Dock känns ingen av skådespelarna direkt trovärdiga i sina roller, vilket är synd. Julia Stiles måste nog vara den mest malplacerade skådespelerskan här. Trots att hon levererar värme och omtanke för pojken så når det inte fullt ut. Pete Postlethwaite gör en totalt överdriven gestaltning av Fader Brennan, tyvärr.

Och ska detta vara fortsättningen på denna orgie i remakes på gamla skräckfilmer så orkar jag inte med mer. Skräck? Ja man hoppade till en eller två gånger, sedan var det bara mycket prat å resande hit och dit. Men man ska inte förglömma att The Omen också hör till dramafacket... Och ja dialogerna är sådär överdrivet krystade och snudd på orealistiska (vilket i och för sig kan bero på dåliga skådespelarinsatser).

Varför görs det inga skräckfilmer som riktigt sätter sig på psyket och gör så att man fortfarande går och tänker på den, istället för att använda sig av billiga "chock"-effekter (där ljudnivån nästan spränger sönder trummhinnan)?

von_fantasy 28 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid