Recension av Likplundraren

År: 1942
12/3 2006
Recenserad av von_fantasy
Å
terigen en av alla gamla matiné B-skräckfilmer med allas våran Bela Lugosi i en av huvudrollerna.

Denna gång handlar det om en man (Bela Lugosi) som med hjälp av en gammal tant och hennes två söner kidnappar döda, nygifta kvinnor. Han gör det för att utvinna en speciell vätska så att hans fru kan hållas vid liv.

Självklart börjar folket och inte minst journalisterna oroa sig och undra varför kvinnorna dör. Efter ett mord (genom att använda en sorts orkidé) så hittar journalisten Patricia Hunter (Luana Walters) den blomma som användes vid mordet. Hon gör lite research och kommer senare fram till Dr. Lorenz hus där hon får träffa det exentriska paret men även Dr. Foster (Tristram Coffin)

Skådespelarna spelar riktigt bra för att vara en b-film, men Bela Lugosi är som vanligt flera nivåer över de andra. Som sagt spelar han den galne vetenskapsmannen och orkidé uppodlare. Som någon sa: "Det spelar ingen roll hur konstiga roller han fick, han spelade alltid med samma energi ända till hans död" vilket är sant.

En annan sak i den här filmen som gör den lite bättre än alla dessa skräpfilmer som gjordes under denna perioden är musiken som är riktigt bra. Även hela stämmningen och regin som känns väldigt fräsht.

Men detta är bara en i raden av Bela Lugosis alla B-filmer. Dock mycket mer sevärd än de flesta av dem.

von_fantasy 3 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid