Recension av The Hills Have Eyes

År: 2006
10/4 2006
Recenserad av von_fantasy
J
aha detta är tydligen en i raden av många skräck-remakes. Men till skillnad från den uppenbara floppen House of Vax-remaken är detta en helt ok remake.

Mellan åren 1945-1992 gjorde amerikanarna en del kärnvapen tester ute i New Mexicos öken. Invånarna i de små byarna var tillsagda att lämna sina ägodelar och hem. Dock ville inte gruvarbetarna flytta så de gömde sig i sina gruvor. Efter ett tag blev alla dessa arbetare smittade med radioaktivitet vilket ledde till att deras barn blev missbildade (och tydligen psykiskt sjuka).

Nåväl, när en familj tar en "genväg" genom öknen så blir det såklart fel på bilen. Familjens ålderman och storpappa (Ted Levine) bestämmer sig för att vandra tillbaks till en bensinmack där de hade blivit tipsade om genvägen.

En efter en börjar familjens medlemmar dö eller skadas. Familjens svärson (och filmens geek) tar saken i egna händer, då bl.a. hans barn kidnappas.

Detta kan man nästan säga är en orgie i totalt menlöst våld och äckel. Dock är inte våldet så påpassande som i ex. The Passion of Christ eller äcklet så sjukt som i ex. Salo, men ändå skruvar man på sig.

Filmen börjar grymt bra med en av de bästa titelsekvenser jag någonsin sett (autentiska bilder på kärnvapen tester och på radioaktivt skadade barn). Allt är bra tills allt börjar vända, då det börjar gå "bra" för de goda. Då börjar hela amerikaniseringen av filmen vilket totalt förstör den. Sista halvtimmen av filmen sitter man inte och är rädd eller äcklad utan man är bara trött på den heroiska musiken och händelserna.

Dock ska jag inte klaga på musiken som under större delen av filmen (förutom de sista 30 min.) är riktigt stämningshöjande. Fotot och scenografin är också mycket snyggt. Dock vet jag ändå inte. Det känns som om Alexandre Aja hetsar fram handlingen, trots ett riktigt segt tempo i mitten av filmen. Dock är The Hills Have Eyes en sevärd remake, mycket bättre än House of Wax!

von_fantasy 23 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

The Unsaid