Betyg idag: 1 162 Besökare idag: 4 202

År: 1996
21/3 2018
Recenserad av AgnesPetter
N
un va Goldoon av Mohsen Makhmalbaf är en semi-fiktiv, semi-självbiografisk metafilm som går i linje med den iranska nya vågen, en filmstil som växt fram i Iran ända sedan slutet av 60-talet.

Iranska nya vågen kan liknas vid italiensk neorealism, som ofta skildrar vanliga människors verklighet i deras naturliga miljö och på så vis ofta lyfter samhälls-klassiska frågor. Vanligt förekommande inom iranska nya vågen är just att man liksom suddar lite på gränserna mellan fiktiv och dokumentär film, vilket går i linje med dess teman att skildra realism.

Filmen Nun va Goldoon behandlar Makhmalbafs utredning av en händelse som ägde rum i hans ungdom. Genom att anlita två ynglingar ska han låta dem iscensätta och spela ut den konflikt som utlöstes mellan han själv och en utposterad polisman i en attack mot regimen, och som utmynnade i att han knivhögg polismannen. Den riktige polismannen är också med för att regissera sitt yngre jag med ett eget kamerateam, medan Makhmalbaf ska regissera sitt.

Under filmens gång får vi följa de båda regissörernas arbete tillsammans med de yngre versioner av sig själva, framförallt hur polismannen bearbetar händelsen och försöker få klarhet i den, men även de yngre skådespelarnas liv, som på något vis tycks smälta samman med historien de ska spela ut.

Och det går snart upp för mig att detta inte kommer att bli ett “korrekt” återskapande (finns ens något sådant?) utan snarare en uppgörelse med vad som hände och en återupplevelse av vad som hände. Detta utmynnar i en slags komplex metamorfos, där både polisen och Makmalbafs återupplevda historier möts men där även ungdomarnas upplevelser och ideér spelar in. Idéer som både smälter in i den äldre generationens och som bryter med dem, då de vill hitta en annan lösning och inte bara återskapa en våldsam händelse utan ändra historien.

Detta är en komplex och helt klart fascinerande film som tåls att se igen. De första 2/3 av filmen är intressanta men blir endast en slags uppvärmning till de sista 25 minuterna. Det är här de båda kamerateamen ska mötas, och det är först då som det börjar bli riktigt intressant…

AgnesPetter 0 har röstat

av AgnesPetter
Ben Hur
A Moment of Innocence
Turinhästen
Tekkonkinkreet
Vi som älskade varann så mycket
Var är min väns hus?
Taxi Teheran