Betyg idag: 1 323 Besökare idag: 4 701

År: 1959
16/7 2018
Recenserad av AgnesPetter
B
en-Hur är ett historiskt tre och en halvtimmes-drama, med både overture och intermission, om den judiska prinsen Judah Ben-Hur som hamnar i olag med stadens romare no. 1, och döms därmed till ett liv i slaveri. Men Judah är inte redo att ge upp i första taget…!

Parallellt med Judahs historia pågår också en annan sådan. En historia som jag är mycket mer bekant med, och därför krävs endast korta inslag, fragment av den för att jag ändå ska förstå dess tyngd. Jag talar om historien om Jesus.

Filmen börjar med att texten Anno Domini täcker skärmen, i vår Herres Jesu Kristi år, och slår därmed direkt an tonen för vad som är på gång. Ett kort intro visar hur en man vid namn Josef tillsammans med sin havande hustru anmäler sig för skattskrivning i Betlehem och snart därefter föder de en son (hint, hint). Fårahedarna, de tre kungarna och stjärnan på himmelen är alla där för att hylla sin judiske konung. Efter detta är det dock Judah som vi följer. Han växer upp till att bli en framstående gestalt i området där han verkar, men hans bravader är av ett annat slag än Jesus. Under filmens gång får man se hur han lyckas ta sig tillbaka från slaveri med hjälp av bestämdhet, självdisciplin och ett vasst svärd, men framförallt med hämnden som drivkraft.

Mot slutet av filmen får återigen Jesus historia mer plats, och Judah blir en av dem som beskådar själva korsfästelsen. Och först då kan han äntligen lägga sin hämndaktion åt sidan. “I felt his voice take the sword out of my hand” säger han när han återvänt hem, och därmed kan solen skina över en ny värld, välsignad med Guds förlåtelse.

Trots längden var det inte särskilt svårt att hålla intresset uppe filmen igenom. Det är en spännande och storslagen historia som endast blir en aning seg emellanåt. Min behållning från filmen är helt klart dess otroligt pampiga och mäktiga setting. Den romerska kejsarens palats och den enorma kapplöpningsbanan är riktigt imponerande i sin storlek. Andra scener är slående på grund av sin vackra framing, likt välkomponerade tavlor där varje penseldrag andas historisk storhet.

Också filmens mättade färgskala, som man inte längre ser i modern film, är något som jag starkt förknippar med filmupplevelsen. De signalerar att detta är just en saga, och en gammal sådan, från en tid helt bortkopplad från vår egen. En tid då blodet var lite rödare, himlen var lite blåare och hästarna lite blankare.

AgnesPetter 0 har röstat

av AgnesPetter
Ben Hur
A Moment of Innocence
Turinhästen
Tekkonkinkreet
Vi som älskade varann så mycket
Var är min väns hus?
Taxi Teheran