Betyg idag: 1 012 Besökare idag: 5 591

År: 2011
16/12 2016
Recenserad av AgnesPetter
T
urinhästen behandlar den sanna historien om filosofen Friedrich Nietzsche. Året är 1889 och en dag när han är ute på staden Turins gator bevittnar han hur en häst blir piskad av sin ägare för att den inte vill röra på sig. Nietzsche ska ha rusat fram, kastat sig om hästens hals och brustit ut i gråt. Efter detta mentala sammanbrott lever han ytterligare 10 år som stum och sinnesförvirrad. I filmen får vi följa hästägaren som efter händelsen tar sig hem med hästen till sin stuga där han bor med sin dotter. Under sex dagar får vi följa deras dagliga rutiner i en tillvaro som dag för dag tycks gå mot undergången.

Denna extremt långsamma film med få klippningar och nästan ingen dialog är verkligen något utöver det vanliga. Om någon skulle ha suttit och tänkt “nu ska jag göra den mest ointressanta, monotona film jag kan tänka mig” så skulle man mycket väl kunna komma fram till en idé som liknar just denna film. En svartvit, tyst, långsam skildring av en gammal man och hans monotona sysslor i en fattig stuga någonstans ute i ingenstans. Klä på sig, hämta vatten i brunnen, koka potatis, klä av sig, sova, klä på sig, hämta vatten i brunnen, koka potatis, osv…

Så hur kan filmen Turinhästen ändå vara fängslande?

Det som för det första fängslade mig var att den har en så väldigt suggestiv känsla. Scenerna är av en på gränsen till naturalistisk karaktär, med köttigt foto och otroligt repetitiva, uttröttande scener. Den sugande musiken med sina också repetitiva stråkar bidrar en hel del och känns nästan hypnotiskt. Turinhästen är en film som man KÄNNER snarare än TÄNKER så mycket kring.

Att filmen är en slags nedräkning späder på mitt intresse ytterligare. Jag har läst ett antal recensioner och alla nämner de filmens närmast bibliska karaktär. Som om den gestaltar Undergången på 6 dagar. Det gör att jag är uppmärksam på dagens mönster. I det monotona dyker de små förändringarna upp, och det gör mig enkelt nyfiken på var det kommer att sluta.

Turinhästen liksom skildrar känslan att tappa livslusten à la den klassiska idén "show, don’t tell". Vi får inte deras vardag berättad för oss, utan vi får istället vara med om den, nästan som i realtid. Man är absolut där, får själv känna på deras upplevelse av dag ut och dag in. Hela tiden hörs den skoningslösa vindens susande utanför som nöter på ens förstånd. Därför blir det för mig som tittare en nästan chockerande kontrast när en granne till fadern och dottern dyker upp och slår sig ner för att tala ett slag. Och man förstår enkelt vilken stor grej det måste vara, när man bor och lever som de gör, när plötsligt en vagn kommer körande borta i fjärran mot stugan…

Nej, trots dess torra karaktär kan jag inte annat än tycka om Turinhästen, och jag tipsar alla som är nyfikna på att se något utöver det ovanliga att ge denna film en chans.

AgnesPetter 3 har röstat

av AgnesPetter