Recension av Edge of Tomorrow

Regissör: Doug Liman
Ã…r: 2014
3/6 2014
Recenserad av Albion1
J
ag hade inte förväntat mig en typ av Groundhog Day från regissören av The Bourne Identity, men denna stora dyra science-fiction blockbuster med Tom Cruise, som spelar en ovanlig roll för honom, har många likheter.

Jag var fascinerad av det faktum att Cruise spelar en armémajor som aldrig varit i strid – faktum är att han gick med i armén när hans PR-företag misslyckades. Så här har vi en arrogant, feg karaktär som måste ta samma scen om och om igen (hans personliga mardröm) eftersom han dödas varje gång, för att sedan börja leva igen i närheten av där han dog. Men i denna film, som utspelar sig i en nära framtid, så kan han lära sig av sina tidigare liv och ändra vad som komma skall.

Världen håller på att tas över av Mimics, en främmande ras av gigantiska bläckfiskar, som redan har klarat av att döda de flesta människor i Västeuropa. Men nu får Cruise, som Major Cage, möjlighet att rädda världen med hjälp av Emily Blunt, som Rita – en nästan oövervinnerlig kvinna känd som ängeln i Verdun. Detta namn fick hon efter striden där hon kämpade magnifikt, för att rädda mänskligheten.

Scenerna mellan Cruise och Blunt fungerar bra och humorn spelar en betydande roll. Ritas särskilda egenskaper försvann när hon fick en blodtransfusion, och nu uppmuntrar hon Cage att ta över där hon var tvungen att sluta.

De tekniska effekterna är imponerande, även om de tenderar att bli lite enformiga, men filmen lyckas ta upp videospelsaspekten ett snäpp eller två.

De flesta av de människor som avbildas är arméns män, med enstaka kvinnor, som kämpar klädda i enorma, tunga, besvärliga svarta rustningar. Men det betyder inte att de skyddas från de tentakler som utplånar dem i alla fall.

Inledningsvis förstår vi inte varför samma scen upprepas, men senare får vi tillräckligt med ledtrådar för att hjälpa oss att förstå. Jag hade aldrig trott att Cruise inte skulle kunna rädda världen – även när han ligger i en armésjukhussäng på väg att få en blodtransfusion. Cage och Rita utformar ett sätt att försöka rädda världen, genom att lära av sina egna misstag och vi som är kvar undrar, men inte för länge, hur de kommer att klara av det sista hindret i deras väg.

Mat1az 4 har röstat
Albion1 3 har röstat