Recension av La La Land

Regissör: Damien Chazelle
År: 2016
Antal visningar (2035)    Forumdiskussion (0)
30/1 2017
Recenserad av sannakarishma
E
fter första minuten inne i biosalongen var jag fast. Med ett leende på läpparna och en röst inom mig som snabbt utbrast ett "Åhh yes'" och med iver satte mig till rätta för att alla mina sinnen skulle tränga in så mycket som möjligt i "La La Land".

Att en film så snabbt kan fånga mig är inte vanligt. I och för sig så älskar jag musikaler så det kanske inte hade varit helt kört för La La Land oavsett. Men i det här fallet pratar jag om en film som inte bara är näst intill perfekt men som dessutom faktiskt är en musikal också, vilken bonus!

En kärlekssaga som aldrig tar slut. Det är romantik rätt igenom med ett ständigt återkommande pianomusik som en röd tråd i hela filmen. Musiken fångar upp inte bara kärleken mellan de två karaktärerna utan också miljön och samtidigt förstärker min upplevelse av hela berättelsen.

Jag tycker att Damien Chazelle har gjort ett mästerverk. Med en ovanligt oväntad början, både miljön i första scenen och den snabba öppningen gjorden att jag blev förvånad på ett positivt sätt. Filmen ger oss mycket färger. Och små detaljer som exempelvis flygande siluetter någon skylt som dyker upp i en scen för att göra det hela lite extra snyggt. Det gillar jag. Man har lagt lite extra krut på just små detaljer som lyfter allting.

Under en scen ungefär i mitten av filmen så slogs jag av att filmen faktiskt hade något i sin anda som påminde om Amelie Från Monmarte. En enkelhet i karaktärerna men samtidigt så mycket fantasi.

Ryan Gosling har en form av humor i sin karaktär, men också ett allvar.

Romantiska musikaler behöver jag mer av på biograferna.
Jag ger La La Land högsta betyg.

sannakarishma 8 har röstat

av sannakarishma