Recension av Den tredje mannen

Ã…r: 1949
29/4 2004
Recenserad av Matewan
E
fter Andra Världskriget pågick fortfarande kampen om herraväldet över Europa. Tyskland delades upp i amerikanska, franska, brittiska och sovjetiska ockupationszoner och där stod den stora kampen. Men även Österrike delades på samma sätt. Detta förhållande skulle visa sej bli till fördel för kriminaliteten i allmänhet och svartabörshandeln i synnerhet. Detta berodde framför allt på att de olika ockupationsmakterna skyddade sitt eget revir och därför kunde de som så önskade begå brott i en zon, för att sedan söka skydd i en annan. På detta historiska faktum byggde Graham Greene och Carol Reed historien Den Tredje Mannen.

Såväl Carol Reed som Graham Greene hade förstahandsinformation om bakgrunden. Reed hade arbetat som dokumentärfilmare både under och en tid efter kriget. Greene inte bara skrev om spioner utan arbetade tidvis också som spion.

Vid en middag frågade producenten Alexander Korda Greene om han hade någon bra historia som man kunde göra film av. Carol Reed skulle i så fall regissera eftersom Reed redan filmat Greenes The Basement Room med hyfsad framgång. På ett kuvert hade Greene skrivit; "Jag hade tagit mitt sista avsked till Harry för en vecka sedan, när hans kista hade sänkts ner i den frusna Februarimarken. Så det var med viss skepsis jag såg honom passera, utan en min av igenkännande, bland en massa främlingar på The Strand". Men vad Korda ville ha var en historia som utspelade sej i det ockuperade Wien.

Sagt och gjort, Greene reste till Österrike och tillsammans med Carol Reed arbetades manuset till Den Tredje Mannen fram, med just raderna från kuvertet som avstamp.

Resultatet blev en lysande intrig med många vändningar. En historia som i princip skulle vara helt osannolik utan efterkrigstidens Wien som bakgrund.

Holly Martins kommer till Wien efter att ha blivit kallad dit av sin gamle vän Harry Lime. Lime hade lockat dit honom genom att antyda vissa ekonomiska fördelar. Martins må vara en framgångsrik författare av kiosklitteratur, men hans pekunjära situation lämnar mycket i övrigt att önska.

Vid framkomsten visar det sig dock att Harry Lime omkommit i en olycka. Holly kommer i själva verket lagom till begravningen. han kontaktas av den brittiske majoren Calloway. Denne upplyser Holly om att Harry Limes död enbart kan ses som något positivt. Holly blir bestört och undrar vad Calloway egentligen menar. Calloway förklarar för Martins att Lime var en svartabörshaj av värsta sort, med massor av liv på sitt samvete. Holly vägrar tro på Calloway.

När han inser att Calloway inte tänker lägga två strån i kors för att utreda Harry Limes död blir han fly förbannad och i fyllan och villan svär Holly på att han själv ska få fram sanningen om Harry och olyckan och samtidigt bevisa för Calloway att Harry Lime var rättskaffens.

Därefter går inget som Holly Martins tänkt sej.

Reed hade redan tidigare odlat sin speciella visuella stil men i Den Tredje Mannen blir den fulländad. I trånga utrymmen ger den ofta lutande kameran en större känsla av klaustrofobi. Med de sönderbombade husen som kuliss fungerar den som en kommentar till det förvridna landskapet. Samtidigt får den realistiska storyn en nästan surrealsitisk ton.

Den mycket långa slutscenen stred Greene och Reed om vid manusarbetet. Greene ville att den skulle vara kortare och sluta på ett annat sätt. Men Reed fick sin vilja igenom och Greene erkände senare att Reed haft rätt och han själv fel.

Skådespelarna är helt igenom lysande i sina roller. Den enda dialogscen Harry Lime och Holly Martins har tillsammans visar hur samspelta Orson Welles och Joseph Cotten var. Aldrig tidigare hade man låtit skådespelare prata i munnen på varandra. Men Welles och Cotten gör det utan att det känns det minsta krystat eller tillgjort. Trevor Howard gör en lugn och samlad Calloway. Med en blick hos en man som sett allt och som inte tolererar motsägelser eller dumskallar. Alida Valli är också skicklig som Anna. En roll som inbjuder till känslomässiga överdrifter men Valli gör inte misstaget en enda gång.

De österrikiska birollerna är också välbesatta. Allrahelst Paul Hörbiger som portvakten. Hans stappliga engelska känns synnerligen äkta. Men den var å andra sidan just äkta, eftersom han inte kunde ett ord engelska utan fick knaggla sej fram så gott han kunde.

Att alla rollfigurer talar sina respektive språk, i stället för engelska med brytning, ger också filmen en känsla av realism som inte var vanligt på 40-talet. (Vid närmare eftertanke är det inte vanligt nu heller.)

Vi får dessutom skänka en tacksamhetens tanke till Carol Reeds påstridighet. David O. Selznick gick in i projektet med amerikanska pengar och ställde en massa krav; Filmen skulle spelas in i studio, Noel Coward skulle spela Harry Lime, och musiken skulle vara optimistisk. (Den amerikanske Holly Martins' skolkamrat skulle alltså spelas av den förmodligen mest brittiske skådespelaren i filmhistorien.) Dock fick Reed ge sej på en punkt; han ville ha James Stewart och Selznick Joseph Cotten. Det blev Cotten.

Resultatet; En klassiker väl värd sitt epitet, eftersom den fortfarande känns fräsch.

Matewan 25 har röstat

av Matewan