Betyg idag: 1 643 Besökare idag: 5 804

År: 1988
8/2 2004
Recenserad av Matewan
R
ain Man var filmen som gjorde begreppet Autism allmänt känt. Och det var ju bra. Men den har också gjort att många tror att alla autistiker är som Charlie Babbitt (Hoffman). Det är definitivt inte bra. Men kan man lasta filmen för det? Nej, jag tycker inte det.

Det är bara att konstatera att både Cruise och Hoffman gör mycket bra ifrån sej som bröderna Babbitt. Valeria Golino däremot, nästan försvinner bakom de båda huvudrollerna. Men det är väl egentligen inte hennes fel. Snarare har Barry Levinson inte givit henne möjligheten att göra något mera handfast av rollen, som i grund och botten är ganska hopplös.

Regin är habil, men inte mer. Levinson har en egendomlig förmåga att göra två filmer i en. Rain Man är inget undantag. När Raymond kommer underfund om att Charlies förmåga kan komma till användning på spelkasinona i Las Vegas kommer ett stilbrott som man inte riktigt är beredd på. Den faller emellanåt även ner i sentimentalträsket.

Men ändå anser jag filmen är värd 4 i betyg. Ett riktigt bra grundmanus och två riktigt bra huvudroller räcker långt. Den här gången.

Atya 10 har röstat

Den stora ba(n)kstöten

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho