Recension av Ant-Man

Ã…r: 2015
30/7 2015
Recenserad av jotnan
J
ust filmer om superhjältar, något man ser fler och fler varianter av i dagsläget, utgår från dagdrömmar av en särskild typ. Jag tror att vi alla har blivit frågade eller själv ställt frågan om vad vi hade velat ha för kraft. Superstyrkan ser vi i Hulken och Stålmannen, The Flash är supersnabb och X-Men tar hand om alltifrån magnetiska krafter till självläkande.

Superhjältefenomenet kan man vrida och vända på hur länge som helst ur kulturella och psykologiska vinklar. Faktum är att det är stort, och verkar bara bli större. Beror det på människans små dagdrömmar om alla häftiga saker man hade kunnat göra om man bara haft dessa förstärkta egenskaper? Det är vad jag tror. Marvels allra senaste film, Ant-Man, har dock fått något om bakfoten. Den verkar tro att vi drömmer om att krympa ihop och kunna kontrollera myror.

Scott Lang, också kallad Paul Rudd, är en inbrottstjuv som åkt dit en gång för mycket. Han behöver pengar för att få träffa sin dotter och motvilligt tackar han ja till ett sista jobb. Han bryter sig in i ett enormt kassaskåp, men till sin besvikelse är det enda han hittar en konstig dräkt. Det hela visar sig vara en uttänkt plan av ägaren till huset, Hank Pym, som jag framöver kommer att kalla Michael Douglas. Douglas är en vetenskapsman som kan krympa sig med hjälp av dräkten och styra var myror ska gå. Han behöver nu en efterträdare för att göra ett heist mot forskningscentret som han hjälpte till att skapa när filmens skurk tänker lansera en massproduktion av Ant-Man dräkter.

Som konceptet, för att inte tala om filmens titelnamn antyder, är det här en helt klart mer rofylld historia än Marvels andra superhjältefilmer. Det är en action-komedi, men ändå inte. Ant-Man är fast i en dimension mellan action-komedi och dramatisk, dvs allvarlig action likt det vi ser i Avengers. Briljanta filmer som Shaun of the Dead lyckas riktigt bra med att blanda detta, men som ni kanske förstått vid det här laget är Ant-Man inte en briljant film.

Det är dock en djupt förvirrad film. Den försöker vara lite meta men vill ändå att man ska ta meta-scecnen seriöst. Ett exempel är när Michael Douglas pratar om något ärorikt (kommer inte alls ihåg vad) med svulstig musik i bakgrunden och en kamera som sakta rör sig fram. Paul Rudd utbrister: "Wow, vilket häftigt tal” och är sååå nära att kolla in i kameran. Men det är inget jag som ser filmen tycker. Och visst, jag skrattade till filmen, fast mest åt filmen. Ett Thomas Tåg i leksaksstorlek råkar träffas av en förstoringsgranat så att Thomas Tåg växer till äkta storlek och rasar ut på gatan utanför. Det är en helt klart komisk scen, och en scen jag skrattade riktigt gott åt. Men bara några minuter tidigare skrattade jag ännu hårdare åt att ett gäng ondingar flyr fältet för att Ant-Man skickat ett dussin myror på dem. Och detta hände utan en gnutta självironi.

Men det blir riktigt roligt och riktigt uppfinningsrikt när Ant-Man lever upp till sitt namn. Actionscenerna i miniatyrstorlek tar plats i badkar, nattklubbar och på en tågräls i ett lekrum. Jag hade skitkul med att se hur filmskaparna lekte med idéer under dessa sekvenser där Ant-Man flyr från råttor och undviker klackskor. Tyvärr kommer filmens olidligt tråkiga struktur i vägen för detta och vi får istället höra Michael Douglas prata i en tom rik villa om vad han gjorde på sin tid. Och visst, det är en lite (höhö) Marvel-film. Men vi vill ju se Marvel-action, inte Marvel-drama.

Jag blev riktigt besviken när själva heist-delen av filmen stod på agendan. Den del som ska vara filmens klimax passerade nästan obemärkt förbi. Det saknas också ett riktigt motiv, det sägs att skurken kommer sätta hela världen i kaos med sina små myrdräkter, men det känns aldrig av. Marvel brukar vanligtvis köra på att hjältarna ska rädda världen, och om än ett redigt urvattnat motiv, så är det i alla fall stora saker som står på spel. Skurken är otroligt tråkig också. Nej, det här var inte alls bra. Jag kan Inte Rekommendera Ant-Man

Jonathan Johansson

jotnan 1 har röstat