Recension av Den engelske patienten

Regissör: Anthony Minghella
Ã…r: 1996
13/7 2015
Recenserad av jotnan
För att ha vunnit en hel rad Oscarstatyetter för nästan tjugo år sedan är The English Patient idag en relativt bortglömd film. Detta är första gången jag ser den, vilket är förvånansvärt med skådespelare som Juliette Binoche, Ralph Fiennes, Colin Firth och Willem Defoe inblandade. Men en imponerande lista med namn gör inte en per automatik imponerande film.

Ralph Fiennes spelar Greve Laszlo de Almàsy, som under andra världskriget störtar med sitt flygplan mitt i en öken, med hemska brännskador som resultat. En ung kanadensisk sjuksköterska, Hana, får ta hand om honom i en raserad gammal kyrka, där människor av alla dess slag dyker upp. Greven lider av stora minnesluckor som fylls i längs filmens gång medans han väntar på döden. Det allt handlar om är en intensiv och tragisk kärleksaffär.

Om The English Patient är någonting så är den vacker. Den är riktigt vacker, förvånansvärt vacker faktiskt. Regissören Anthony Minghella vet vad han håller på med, hur kameravinklar ska placeras och vilka miljöer som allt ska utspela sig i. Det kan vara dumt att jämföra, men fotot är vissa gånger i klass med Malicks Days of Heaven, och det är inte ofta en film klarar av den jämförelsen.

Likt Fiennes karaktär har vi i början ingen aning vad som händer, vars allt utspelar sig men framförallt vilka människor det här är. Den här mystiken kring filmens värld blir nästan fantasy. Det är ett häftigt knep som förhöjs av detaljer som den arabiska doktorn med små magiska flaskor som lindrar Fiennes brännskador.

Hittils låter det här som en film utan egentliga brister, vilket det verkligen inte är. Dialogerna känns många gånger ruggigt mossiga, speciellt i tillbakablickarna innan flygkraschen. Framförandet av repliker får The English Patient ibland att likna en tv-produktion. När Fiennes väser ”You cant kill me, I died years ago.” börjar jag fundera om det verkligen är en Oscars-film jag ser på. Detta skyller jag på manusförfattaren helt och hållet. Alla skådespelare gör otroliga jobb men det är väldigt få personer i den här världen som kan klämma ur sig vissa repliker från The English Patient utan att det blir lökigt.

Jag har ett kluvet förhållande till filmen. I början var det oerhört svårt att tycka om eller åtminstone kunna relatera till någon. Fiennes var enligt mig alldeles för socialt missanpassad och dryg för att jag skulle bry mig i någonting han sa eller gjorde. Om det beror på filmens sjukt långa speltid (nästan tre timmar) eller en välregisserad film vet jag inte, men ju längre tid vi spenderar med dessa karaktärer desto mänskligare blir de. Helt plötsligt finner jag mig själv med att vara investerad i kärlekshistorierna, både den dåtida och den nutida mellan Binoche och en minröjare från Indien. Till och med Willem Defoes i efterhand rätt meningslösa karaktär kändes i slutet som någon jag lärt känna nära inpå. Den helt klart bästa skådespelarinsatsen kommer från Juliette Binoche, som också är den enda jag tyckte om från första scenen. Hon är trovärdig i en film som påminner om en saga, men istället för att detta skär sig bidrar det till att filmen inte svävar ut helt och hållet. Hon är en stark, intim och fri kvinnlig karaktär utan att bli annat än en människa, och hon kan vara det enda jag är riktigt säker på i The English Patient.

Jag ser gång på gång små bitar av storhet, men en fantastisk och magisk helhet blir det aldrig av The English Patient. Därför kan jag inte älska den här filmen. Men jag kan Rekommendera den.

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat