Recension av Natural Born Killers

Ã…r: 1994
27/10 2015
Recenserad av jotnan
O
liver Stone är en regissör på sitt helt egna sätt. Medan de flesta berömda regissörer hittar sina nischar, sina stilgrepp som vittnar om att filmen i princip är patenterad av just den regissören, är Stone helt annorlunda på den punkten. Scorsese har sina gangstrar och sin populärmusik, Cronenberg har sitt kött och sin sinnessjuka. Även okända regissörer har, om inte ett eget varumärke, ofta en genre som de håller sig till och utforskar kring. Att utveckla en tydlig och sammanhängande röst inom regi ses som livsnödvändigt inom filmvärlden, men Oliver Stone hoppar istället från genre till den genrens motsats, från lugna, tålmodiga filmer som JFK till något så excentriskt som Natural Born Killers, och om inte Stones namn hade skrivits på affischen skulle behöva flera timmars analys för att koppla filmen till honom. Detta experimenterande har han gemensamt med en annan regissör; Steven Soderbergh.

Ja du, Natural Born Killers är minst sagt en spretig historia. Mickey (Woody Harrelson) och Mallory (Juliette Lewis), två vansinniga och djupt förälskade massmördare a la Bonnie and Clyde på LSD och kokain, kör genom Amerika och dödar allt i deras väg. De blir snabbt kända över hela världen snarare än ökända, och med över femtio mord under bältet blir de till slut övermannade av den liksinnade och nästan lika psykopatiska polisen Jack Scagnetti. Fängelset skiljer dem åt med flera meter betong på varsin sida av fängelset, men när en hungrig programledare, spelad av en rolig Robert Downey Jr, med inriktningen mord gör en intervju med Mickey uppstår en chans att fly i fängelsets kaos.

Det som kanske gör Natural Born Killers till en ihågkommen och minnesvärd film är dess hypervåldsamma stil. De oroliga, sneda kameravinklarna samt ultravåldet bildar tillsammans med de otaliga och osammanhängande effekterna i slow motion, märkliga bildförvrängningar och svartvitt en hyllning till tv, skvaller och musik, det som varje dag skriker oss i ansiktet. Öppningssekvensen kommer som en chock, och stilen är ingenting vi har vant oss vid när slutet börjar närma sig. Det som skulle ha gjort det här till en obehaglig film hade varit en allvarlig och ond stämning över den. Men Natural Born Killes bjuder på en överdos humor. Scenen i det neongröna apoteket där en dramatisk shoot-out utspelar sig är sprängfylld av pistolskott, blod och explosioner. Mitt i all kalabalik klipper man till ett japanskt TV-ankare som lugnt pratar japanska framför apoteket med undertexten: ”Mickey is quite virile”.

Det som kanske tydligast presenterar för oss vad det här är för slags film är segmentet där Mickey och Mallory först träffas. Det visas som en tillbakablick i sitcom-stil med audience-skratt och hela den biten. Det som utspelar sig i den här sitcom-dimensionen är oerhört obehagligt, vilket såklart krockar med burkskratten. Vi får se en ung Mallory plågas av en pappa som misshandlar och förgriper sig på sin dotter, men då och då kläcker ur sig någon fyndig kommentar till familjens sneda leenden. Med detta visar Oliver Stone att han har tänkt göra en vrickad film som inte är rädd för att bli meta, och det håller han hela filmen ut.

Det råder inte brist på färgstarka skådespelarinsatser inte. Woody Harrelson och Robert Downey Jr. är bra på att vara sinnessjuka. Att alla som medverkar i filmens universum har på tok för många skruvar lösa blir dock ett problem. Ifall tanken är att man ska strunta fullständigt i hur det ska gå för alla hyperexcentriska och grovt irriterande karaktärer, alltså ifall de ska spegla de osympatiska galningarna som verklighetens TV slänger ur sig i form av Hollywoodfruar och Arga Snickare, ja, då är det väl ett effektivt knep av regissören. Men det frångår inte faktum att jag som tittar inte har något investerat i någon på skärmen. Och det gör tyvärr att filmen blir tröttsam.

Som en produkt av sin tid är Natural Born Killers värd att bevaras och studeras långt framåt i tiden. I porträttet av den överstimulerade MTV-tillvaron som låg på mångas läppar under mitten av nittiotalet, är detta ett mästerverk. Det är ett jäkla tidsdokument. Men som film betraktat är detta helt enkelt inte så bra, och tyvärr inget jag skulle kalla odödligt. Den tar ifrån tårna och kanske försöker lite för mycket i att vara ”tokig” och om vi ska vara helt ärliga är den inte särskilt spännande eller njutbar att titta på. Med lite själ hade detta varit en klassiker, nu blir den inte mer än intressant.

Natural Born Killers är en tour de force i en helt egen liga. I att hylla kaos och förstörelse finns det ingenting som kan mäta sig med den här filmen, varken berättelse- eller formmässigt. Men hur unik och fascinerande en ADHD-tripp än kan vara, så kan det inte vara ett mästerverk om man längtar tills att ADHD-trippen tar slut. Därför kan jag Inte Riktigt Rekommendera den här filmen.

Jonathan Johansson

jotnan 1 har röstat