Recension av Pi

År: 1998
20/7 2015
Recenserad av jotnan
P
i är en film om en människa som dyker alldeles för djupt i sitt sökande efter svar.

Det stora offret i den här filmen är en ung man vid namn Max Coen. Som ett geni inom matematik försöker den asociala Max att hitta den matematiska formeln som kan förklara precis allt. Han är av åsikten att allting vi kan se runt omkring oss går att spåra tillbaka till siffror. Han är hela tiden ett enda steg från att avslöja universum, men han kan aldrig nå dit. Den gamle vännen och matematikern Sol ser hur detta tär på hans psyke, och avråder honom från att fortsätta. Men ingenting kan få en människa med en enda passion att lägga den på hyllan. Sakta, och sen i rasande takt, får vi se Max sjunka djupare in i paranoia, galenskap och besatthet. Och det är en sju****s resa.

Jag har sett många andra filmer om galenskap. Alltifrån Beautiful Mind till The Shining, men här görs det som bäst. Som Max själv uttrycker det: ”This is insanity, or maybe its genious.” Den skarpa kontrasten i svart och vitt gör det hela ännu mer invasivt, en känsla som en tidig Clint Mansells musik förstärker. Paranoian smyger sig långsamt på. Det börjar med en underlig, sjungande man på ett tåg som helt plötsligt inte är där längre. Några riktigt psykiskt påfrestande scener i badrummet är kanske filmens starkaste ögonblick, där Aronofskys ljudeffekter och närbildsfokus på små, äckliga detaljer fick mig att nästan vilja stänga av det hela, likt reaktionen till hans Requiem for a Dream. Allt trappas upp till en ruggig scen i slutet med en borrmaskin och ett mänskligt kranium, utan att jag avslöjar för mycket.

Och det som är bra med Pi är att jag som ser filmen blir galen i exakt samma tempo som människan det handlar om. Jag hänger med hela tiden, hur spårat den än blir. Få filmer lyckas med det, utan hanterar det istället som en freakshow, där publiken ser det hemska som händer utan att kunna själv förstå och känna det. Det har sagts förut men tåls att säga igen: Aronofsky vet hur man placerar sin publik i det som händer, och därför är han en av de bästa regissörerna vid liv.

Pi är verkligen en spegelbild av Christoper Nolans ”Following” från samma år. Bägge är svartvita debutfilmer av idag stora regissörer. Vi har en ensam man i en sjaskig lägenhet som hänger på caféer men vill ändå inte prata med någon, och vi har såklart den genomgående lågbudgetkänslan i båda filmer. Att se dessa två filmer idag är inte helt enkelt. Det urartar lätt i att jämföra och hitta mönster i dem, att se hur regissörerna utvecklats med deras senare filmer i åtanke. Att se dem för enskilda filmer utanför regissörernas storhet idag är i princip omöjligt, men jag tycker ändå att Pi är vinnaren av dem två. Pi gör det bästa av sin låga budget och är i det stora hela en mycket mer gripande film.

Det är inget jag vill hänga upp mig på men jag har dock ett par kängor att dela ut. För det första är varenda karaktär på sidan av Max nästan helt ointressanta. Sen försöker Aronofsky att med ett skohorn försöka klämma in in ett tredje akt som inte riktigt hör hemma i filmen. Det blir en liten detour i judaism och ett gäng från svarta marknaden som försöker få tag i Max, vilket påminner om en fjantig noir i kontrast med den psykologiska terrorn vi tidigare sett. Sen var slutet något orimligt. Allt detta kan tyckas som småsaker men faktiskt skär de sig rejält mot resten av filmen är och kunde ha varit.

Pi är en film som egentligen inte handlar ett dugg om matematik. Vi som publik lär inte förstå vad Max tänker och räknar, men vi kan förstå hur det förstör honom, och det är precis det filmen går ut på. Jag kan ge Pi en Rekommendation.

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat