Recension av Winston Churchill

År: 2002
29/1 2018
Recenserad av oscarvilhelm
I
detta välspelade kostymdrama följer vi Winston Churchill, hans politiska karriär under 1930-talet, och relationen till hans älskade hustru Clementine.

Efter att ha förlorat all politisk makt efter misslyckande i rollerna som chef över den brittiska flottan och senare finansminister kämpar Churchill med att bli respekterad i parlamentet igen. Han framstår som opålitlig och oberäknelig efter att ha bytt parti fram och tillbaka och kommer dessutom med uppmaningar att hålla kolla på Tyskland som verkar rusta upp för krig. Han menar att Storbritannien skulle vara vara chanslösa om krig utbröt idag, men flera i parlamentet, både inom hans egna parti och hans motståndare, menar att handelsavtalen med Tyskland är viktigare och vägrar tro att Hitler är ute efter krig i Europa. Men när Churchill kommer över papper som bevisar att Tyskland mobiliserar sig börjar snart opinionen i landet vända till hans fördel.

"The Gathering Storm" är otroligt dramatisk och gripande. Albert Finney gör ett lysande porträtt av Churchill och ger honom flera dimensioner av både styrka och svaghet, hårdhet och ömhet. Men det som även lyfter filmen ordentligt är de fantastiskt stabila insatserna som birollsinnehavarna bidrar med. Många av dem skildras med egna djup och intressanta historier, exempelvis hans fru, Clementine, vars upplevelser i livet bredvid sin färgstarke make får utrymme och empati. Manuset är även det mycket starkt med gripande dialoger och dramatiska svängningar i handlingen som får speltiden att springa förbi.

oscarvilhelm 0 har röstat

av oscarvilhelm