Betyg idag: 1 112 Besökare idag: 6 336

År: 1999
7/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n del filmer har jag sett så många gånger att jag tappade räkningen för länge sen och en av dessa filmer kom 1999 och är en nytolkning av William Shakespeares pjäs "Så tuktas en argbigga". Jag har sett den här filmen åtskilliga gånger både på VHS och på DVD och jag klassar det här som en av de bästa ungdomsfilmerna någonsin.

Handlingen kretsar kring Cameron (Joseph Gordon-Levitt) som precis börjat i en ny skola, Padua High School. Där träffar han Michael (David Krumholtz) som visar honom runt på skolan och de blir vänner. Redan första dagen i skolan blir Cameron dessutom kär i Bianca (Larisa Oleynik), som är skolans populäraste tjej. Cameron vill bli ihop med henne och börjar till och med att plugga franska för att kunna lära känna henne.

Det finns dock ett problem och det är att Biancas pappa Walter (Larry Miller) har infört regeln att Bianca inte får träffa killar så länge hennes storasyster Kat (Julia Stiles) inte gör det, och Kat är inte intresserad av killarna i skolan och killarna är inte särskilt intresserade av henne heller. Men Cameron och Michael får snart en idé - de ska betala någon för att gå ut med Kat så att Cameron kan börja gå ut med Bianca, men det är lättare sagt än gjort.

Det ser mörkt ut men slutligen kommer de båda vännerna på idén att anlita skolans värsting Patrick (Heath Ledger), som enligt ryktet bland annat ska ha ätit upp en levande anka och sålt sin lever för att kunna köpa nya högtalare. Först är Patrick lite skeptisk till det hela men till slut går han med på det, men kommer han verkligen att lyckas?

Filmen är både rolig och underhållande, skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig och musiken tycker jag är ett plus i kanten och det var tack vare den här filmen som jag upptäckte banden Letters to Cleo (som för övrigt även medverkar i filmen) och Save Ferris.

Det var tre skådespelare som sökte rollen som Patrick - Heath Ledger, Josh Hartnett och Ashton Kutcher. Patrick kunde alltså ha spelats av en annan skådis men man tyckte att Ledger var bäst lämpad och jag tycker han gör sin bästa roll i den här filmen, så det blev ju rätt man som fick rollen. Det här var för övrigt Ledgers första amerikanska film.

Julia Stiles sökte rollen som Bianca och Larisa Oleynik ville egentligen spela Kat men istället blev det tvärtom. Karaktären Kat är ungefär två år äldre än Bianca men ironiskt nog är Julia Stiles bara tre månader äldre än Larisa Oleynik (båda föddes 1981).

I en scen står Julia Stiles och dansar på ett bord och det var faktiskt den scenen som ledde till att hon ett par år senare fick huvudrollen i filmen Save The Last Dance.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen