Recension av Jimi: All Is by My Side

År: 2013
29/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n gång fick jag en akustisk gitarr i födelsedagspresent och jag började genast öva och jag lärde mig bland annat spela introt till Paul Simons "You Can Call Me Al" och jag satt och spelade i princip varje dag. Och med tiden började jag försöka komponera egna låtar men det gick dock inte särskilt bra. En dag satt jag och tittade på VH1 när de plötsligt visade en video med Jimi Hendrix och då ställde jag in gitarren i garderoben (men efter ett tag åkte den fram igen och jag fortsatte spela av och till de följande åren).

Jag gillar fortfarande Jimi Hendrix och jag har en del skivor med honom i samlingen och för en massa år sen såg jag en TV-film om hans liv på Canal +. För några år sen hörde jag att man skulle göra en ny filmbiografi om Jimi Hendrix med André 3000 från Outkast i huvudrollen och då jag gillar både Hendrix och Outkast så blev jag ju naturligtvis sugen på att se denna film och det har jag gjort nu - och jag måste faktiskt säga att jag blev djupt besviken. TV-filmen jag såg på Canal + är faktiskt betydligt bättre.

Handlingen tar sin början i New York under andra halvan av 1960-talet. Gitarristen Jimi Hendrix (André "3000" Benjamin) uppträder tillsammans med olika band och han försöker slå igenom men hans karriär verkar inte vilja ta fart.

Hendrix bestämmer sig för att åka till London och genom en bekant får han träffa Chas Chandler (Andrew Buckley), basist i The Animals. Hendrix bildar bandet The Jimi Hendrix Experience och Chas Chandler blir deras manager och försöker hjälpa dem få skivkontrakt.

Det finns inte särskilt mycket gott att säga om denna film - skådespelarna gör väl bra ifrån sig och de är ganska porträttlika men det är väl också allt. Själva filmen är bara seg och tråkig och det finns egentligen ingen handling; de sitter i princip bara och pratar hela filmen igenom och såna filmer brukar i regel inte bli särskilt lyckade. Ett musikaliskt geni som Jimi Hendrix förtjänar en betydligt bättre filmbiografi än det här eländet.

Ett annat minus är att man inte får höra Jimis musik i filmen - man får höra ett par låtar som han gjorde covers på men det är också allt; man får exempelvis inte höra Hey Joe, Purple Haze, Little Wing, Voodoo Child (Slight Return) eller någon annan Jimi Hendrix-klassiker över huvud taget. Detta beror på att man inte fick rättighet att spela Hendrix-låtar i filmen och det var dålig stil - när det gäller filmbiografier om kändisar så måste man ta med sånt som personen gjort sig känd för (det är en grundläggande regel för den här typen av filmer).

André 3000 är en medioker gitarrist och det är inte han själv som spelar gitarr i filmen. André låtsas bara spela och den som spelar gitarr på riktigt i filmen är Waddy Wachtel som bland annat samarbetat med Stevie Nicks, James Taylor, Iggy Pop och Linda Ronstadt.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen