Recension av Alvin och gänget

År: 2007
5/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag blev lite sugen på att se den här filmen redan när den släpptes men av någon anledning dröjde det några år innan jag äntligen bestämde mig för att se den - och det är jag glad att jag gjorde för det blev genast en favorit och nu har jag sett alla fyra filmerna några gånger.

I filmen får vi stifta bekantskap med David Seville (Jason Lee från "My Name Is Earl"), som arbetar inom reklambranschen. David älskar musik och drömmer om att bli låtskrivare på heltid och han har en del kontaktar inom musikbranschen - han känner Ian, som jobbar på Jett Records. En dag tar David med sig en demo med en av sina låtar och spelar den för Ian, men Ian avböjer bestämt med motiveringen att låten aldrig kommer att gå hem oavsett vem som än framför den.

David blir besviken och går därifrån och på vägen ut snor han en korg muffins som han tar med sig hem. Men det är inte bara muffins i korgen - snart upptäcker David att han även fått med sig de tre jordekorrarna Alvin, Simon och Theodore som inte bara kan prata utan dessutom sjunga och dansa.

David bestämmer sig för att ta hand om de tre gnagarna och en kväll får David inspiration att skriva en julsång som han vill att jordekorrarna ska framföra och när Ian får höra dem sjunga så ger han dem genast skivkontrakt.

Julsången "The Chipmunk Song (Christmas Don't Be Late)" blir genast en hit och David fortsätter skriva låtar åt dem. Ian vill dock ha jordekorrarna för sig själv så att han kan bli stormrik och han drar sig inte för nåt för att få som han vill.

Bill Murray, John Travolta, Chevy Chase och Tim Allen erbjöds alla rollen som David men alla avböjde. Men jag tycker att Jason Lee är klockren som David så det blev ju inte fel man som fick rollen trots allt.

Ross Bagdasarian skapade "Alvin and the Chipmunks" och skrev låtarna "The Chipmunk Song" och "Witch Doctor" år 1958 och pianot som Jason Lee sitter och klinkar på när jordekorrarna ska sjunga "The Chipmunk Song" för första gången i filmen är det faktiska pianot som Bagdasarian använde då han komponerade nämnda sånger. Det är Bagdasarians son, Ross Bagdasarian Jr, som gör Alvins sångröst i filmen (men när Alvin pratar så är det Justin Long man får höra).

Komikern David Cross, som spelar Ian, fick mycket kritik för sin medverkan i filmen - både av fansen och av andra komiker. David Cross förklarade då att han tog rollen eftersom att han var i behov av pengar och att han själv inte tänkte se filmen eftersom han ogillar barnfilmer. Trots detta så hade Cross roligt under inspelningen och han ångrar inte att han medverkade.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen