Betyg idag: 1 229 Besökare idag: 5 517

År: 1982
9/11 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag minns inte vilken den första musikalen jag såg var men det kan högst sannolikt röra sig om en tecknad gammal Disneyfilm, men den allra första musikalen i spelfilmsformat jag såg var Grease 2 när den gick på TV för en massa år sen och det har faktiskt utvecklats till en av mina favoritgenrer (även om min stora favoritgenre nu råkar vara skräck). För några år sen hörde jag talas om filmen Annie från 1982 som jag tyckte verkade bra men av någon anledning dröjde det ett tag innan jag bestämde mig för att se den. Men jag är glad att det blev av till slut.

Filmen utspelar sig under 1930-talet. Den 10-åriga föräldralösa flickan Annie (Aileen Quinn) bor på ett barnhem som styrs av tyrannen Miss Hannigan (Carol Burnett), som tvingar de små barnen att i princip sköta barnhemmet på egen hand. Naturligtvis drömmer barnen om att få ett bättre liv och drömmer sig ofta bort till fantasins värld.

Annie vet ingenting om sina föräldrar, mer än att de lämnade henne på barnhemmet när hon var nyfödd och att de lovade att komma tillbaka för att hämta henne en vacker dag men ingen har sett till dem sen dess. Men livet kommer snart att förändras för Annie.

En förmögen man vid namn Oliver Warbucks (Albert Finney) har bestämt sig för att låta ett av barnen från barnhemmet bo hos honom i en vecka och han skickar dit en av sina anställda, som bestämmer sig för att välja Annie. Annie trivs bra i den nya miljön och kommer väldigt bra överens med de nya människorna hon nu lärt känna. Det går till och med så långt att Oliver bestämmer sig för att adoptera henne. Men Annie är ändå inte riktigt nöjd. Hon vill fortfarande träffa sina riktiga föräldrar och Oliver vill hjälpa henne, så han utfärdar en belöning till den som lyckas hitta dem - något som Miss Hannigan och hennes vänner bestämmer sig för att utnyttja.....

Musiken är riktigt bra och några av sångerna hade jag faktiskt redan hört utan att veta att de kom från denna musikal (i förbigående vill jag passa på att påpeka att Jay-Z använt en del av en av sångerna som refräng till låten Hard Knock Life). Aileen Quinn gör en enastående prestation i titelrollen och jag delar även ut stora plus till Albert Finney, Carol Burnett, Tim Curry och Geoffrey Holder. John Huston är väl kanske inte en av mina favoritregissörer men han har gjort fler bra filmer än denna, och jag har för avsikt att se fler av hans filmer även i framtiden.

Drew Barrymore sökte rollen som Annie - likaså Kristin Chenoweth, Amanda Peterson och flera andra aktriser - men de fick avslag. Först tilldelades Jack Nicholson rollen som Oliver men han bestämde sig för att dra sig ur projektet efter att den ursprunglige producenten sa upp sig. Sångerskan Martika skymtar förbi i en liten roll men det stora genombrottet fick hon några år senare när hon släppte låten More Than You Know.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen