Recension av Aristocats

År: 1970
3/7 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag minns att vi hade en del tecknade Disney-filmer på VHS när jag växte upp och en del filmer tyckte jag naturligtvis var bättre än andra. En av filmerna vi hade var Aristocats från 1970 och även om jag inte avskydde eller ens ogillade den så hörde den inte till mina favoriter - jag tyckte att det var en okej film som gick an att se nån gång ibland men det var också allt. För ett tag sen införskaffade jag en box med diverse gamla Disney-filmer på Blu-ray och en av filmerna i denna box är just Aristocats. Filmen var inte det stora dragplåstret för min del men jag tänkte att eftersom att jag ändå hade köpt boxen så måste jag ju naturligtvis se även Aristocats och det är jag glad att jag gjorde, för jag tycker faktiskt bättre om filmen nu än vad jag gjorde då.

Filmen utspelar sig i Paris under tidigt 1900-tal. En rik gammal dam vid namn Adelaide bor tillsammans med sin katt Duchess som har tre ungar; Toulouse, Berlioz och Marie. Och så har hon en betjänt vid namn Edgar. Adelaide är medveten om att hon börjar bli till åren och att det börjar bli dags att skriva ett testamente, så det gör hon. I sitt testamente skriver Adelaide att hennes älskade katter ska få ärva allt hon äger och har och att Edgar sen ska få ärva katterna när den tiden kommer.

Edgar blir besviken eftersom att han vill vara förste arvinge och därför tänker han ut en åtminstone i eget tycke genial plan som han bestämmer sig för att utföra - han smyger ner lite sömnmedel i katternas mat och när de har somnat så lägger han dem i en korg, som han sen kör iväg för att lämna så långt därifrån som möjligt. Det visar sig dock att Edgars geniala plan trots allt inte är så genial för när katterna vaknar så träffar de en strykarkatt vid namn Thomas O'Malley som hjälper dem hem igen. Edgar bestämmer sig då för att än en gång försöka göra sig av med katterna men han har inte räknat med att de nu skaffat sig nya vänner som är villiga att hjälpa dem.

Disney har ju gjort bättre filmer än denna men jag tycker ändå att den här filmen är väldigt bra. Den är både rolig, underhållande och lite spännande och musiken är ett plus i kanten. Dessutom är den väldigt snyggt tecknad. Även om det finns en hel del datoranimerade filmer som är väldigt bra och välgjorda - Frost, Shrek, Hitta Nemo och Bee Movie för att nämna några - så saknar jag faktiskt tiden då filmer tecknades för hand. Och det här var för övrigt den första tecknade långfilmen som Disney producerade efter Walt Disneys död och det tog fyra år att göra den.

Karaktären Scat Cat är löst baserad på Louis Armstrong och det var från början tänkt att Armstrong själv skulle göra Scat Cats röst, men Armstrong var sjuk just då så därför ersattes han av Scatman Crothers - som fick order om att han skulle låtsas vara Armstrong.

En uppföljare till filmen med titeln Aristocats 2 var planerad att släppas under 2007 eller 2008 - den skulle för övrigt släppas direkt på video - men produktionen av denna uppföljare avbröts under 2006 då John Lasseter blev VD för både Disney och Pixar.

Stygga-Vargen 1 har röstat
Eva O 1 har röstat