Betyg idag: 1 171 Besökare idag: 4 107

År: 1999
22/10 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag har alltid förknippat Mike Myers främst med Austin Powers-filmerna och den bästa filmen i serien är i min mening The Spy Who Shagged Me. Hemlig internationell agent är också ganska bra medan Goldmember är så där, men The Spy klassar jag som en av 90-talets bästa komedier och jag har sett den åtskilliga gånger både på VHS och på DVD.

Handlingen kretsar kring den hemlige agenten Austin Powers (Mike Myers) som lät frysa in sig på 60-talet. Nu är det 90-tal och Austin är upptinad och har precis gift sig men under smekmånaden visar det sig att hans nya fru är en robot som hans ärkefiende Dr. Evil (Mike Myers) skickat för att döda honom. Men Austin lyckas besegra roboten och han blir faktiskt glad över att vara singel igen.

Dr. Evil tänker dock inte ge upp sina planer på att undanröja Austin så han bygger en tidsmaskin så att han kan resa tillbaka till 1969 för att stjäla Austins "mojo", vilket orsakar en del problem för Austin på 90-talet – vilket leder till att även Austin reser tillbaka i tiden.

När Austin väl rest tillbaka till 1969 så träffar han Felicity (Heather Graham) som vill hjälpa honom att tampas med Dr. Evil. Samtidigt tar Dr. Evil hjälp av Fat Bastard (även han gestaltad av Mike Myers) samtidigt som han planerar att använda sig av en maskin som kan förinta månen. Nu är det upp till Austin och Felicity att stoppa Dr. Evil innan det är för sent.

Idag händer det ibland att jag inte tycker om filmer som jag gillade förr och vice versa men det finns väldigt många filmer som jag gillade förr som jag fortfarande tycker är väldigt bra och en av dem är The Spy Who Shagged Me. Visst kan filmen bli lite fånig och överdriven emellanåt men annars gillar jag den här humorn. Mike Myers, Heather Graham och de andra skådespelarna gör ett bra jobb, specialeffekterna är snygga och musiken är riktigt bra.

Det förekommer en del Star Wars-referenser genom filmens gång men det begrep jag faktiskt inte när jag såg filmen första gången (jag hade inte sett Star Wars då). För att nämna ett exempel så kallar Dr. Evil en av sina maskiner för The Death Star.

Stygga-Vargen 2 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho