Recension av Barnjungfrun

År: 1965
24/6 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag tror att jag var omkring 14 när jag började intressera mig för gamla svartvita filmer men det intresset började på allvar först två-tre år senare och nu har jag hunnit plöja igenom en hel drös gamla filmer, både svartvita och i färg. Jag tror att den första svartvita filmen jag såg var Psycho men den första filmen jag såg med Bette Davis var Allt detta och himlen därtill när den visades på TCM (det var en av mina favoritkanaler en gång i tiden) en eftermiddag och den tyckte jag var bra då i alla fall, och nu har jag sett två filmer till med Bette Davis på kort tid - först ut var Vad hände med Baby Jane? och nu har jag precis sett Barnjungfrun också, och även om jag anser Baby Jane vara strået vassare så är Barnjungfrun också väldigt bra och välgjord.

Handlingen kretsar kring en pojke vid namn Joey (William Dix), vars föräldrar Bill (James Villiers) och Virginia (Wendy Craig) anlitat barnjungfrun Nanny (Bette Davis). Joey hade en lillasyster en gång i tiden men hon drunknade i badkaret - vilket Joey fick skulden för och i och med det så skickade hans föräldrar honom till ett hem i hopp om att det skulle hjälpa honom bli av med sitt våldsamma beteende.

Efter två år på hemmet får Joey komma hem till sina föräldrar igen och han sätter sig genast på tvären när han får reda på att Nanny ännu är kvar. Joey avskyr Nanny och vägrar att befinna sig ensam i samma rum som henne och han vägrar att äta mat som hon lagat. När det gäller Nanny så är Joey ständigt besvärlig för han påstår att det egentligen var Nanny som dödade hans syster och nu oroar han sig för att Nanny är ute efter honom också, men hans föräldrar har redan bestämt sig för att det var Joey som dödade sin syster och därför tror de honom inte – och Joeys beteende får alla att tvivla på allt Joey säger.

Barnjungfrun är en genomtänkt och väldigt spännande film där storyn berättas ur olika perspektiv och man sitter på helspänn hela filmen igenom och ett plus i kanten är att man får tänka lite själv och undra hur saker och ting egentligen ligger till då bevisen ständigt pekar åt olika håll. I skrivande stund har denna film 52 år på nacken och den är faktiskt otäck även med dagens mått så filmen har alltså åldrats med värdighet. När det gäller skådespelarna så gör Bette Davis en av sina bästa roller och jag ger även ett stort plus till William Dix och Jill Bennett.

Utöver Barnjungfrun så har William Dix även medverkat i Doktor Dolittle från 1967 och Superstition från 2001 men vad han sysslar med idag vet jag dock inte. Dix fick inte se filmen på bio när den hade premiär på grund av åldersgränsen - Dix var 10 år då och filmen var barnförbjuden.

Bette Davis var sjuk under inspelningen - hon hade drabbats av influensa - och för att jäklas med de andra skådespelarna brukade hon dricka ur deras glas och hosta dem i ansiktet. Davis var dock inte förstahandsvalet för rollen - man ville ha Greer Garson som först tackade ja, men efter att ha läst manuset så avböjde hon med motiveringen att filmen kunde vara dålig för hennes karriär.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen