Betyg idag: 1 731 Besökare idag: 4 804

År: 2016
19/2 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
K
elly Fremon Craig har skrivit manuset till kortfilmen Streak från 2008 och till långfilmen Det perfekta livet från 2009 och år 2016 kom långfilmen The Edge Of Seventeen som hon både skrivit, regisserat och producerat. I skrivande stund har jag bara sett The Edge Of Seventeen (titeln kommer från den klassiska Stevie Nicks-låten från 1982) men jag vill gärna se fler av Craigs filmer framöver för den här filmen var faktiskt över förväntan.

Handlingen kretsar kring tonårstjejen Nadine (Hailee Steinfeld som även var med i Split) som har en storebror vid namn Darian (Blake Jenner) och socialt sett är de varandras motsatser – Darian har alltid varit väldigt populär medan Nadine alltid blivit utstött.

Men en dag träffar Nadine en tjej som heter Krista (Haley Lu Richardson) och de blir vänner direkt. I skolan umgås de på rasterna och de träffas alltid efter skolan också och de hittar på lite allt möjligt och de har väldigt roligt tillsammans och de ställer alltid upp för varandra.

En kväll är Nadines och Darians ensamstående mamma Mona (Kyra Sedgwick) bortrest och Nadine ber då sin bror att hålla sig undan då hon vill ha huset för sig sig själv så att hon och Krista kan ha fest i lugn och ro.

Men på kvällen dyker Darian upp tillsammans med några vänner och även om de inte går in i huset utan håller sig i poolen de har i trädgården så ber Nadine dem att bege sig därifrån. Darian lyssnar dock inte utan stannar kvar och lite senare hittar Nadine honom i säng med Krista, vilket leder till att Nadine blir arg på Krista och bestämmer sig för att sluta umgås med henne.

Istället börjar Nadine söka sig till läraren Mr. Bruner (Woody Harrelson) mellan lektionerna och hon anförtror honom sina problem. Och på fritiden börjar hon umgås med Erwin (Hayden Szeto), som ägnar sig åt att göra egna tecknade kortfilmer – han håller på med tecknad film som ska få vara med i en tävling. Men Nadines problem har bara börjat och en kväll hamnar hon verkligen i klistret och det rejält.

Filmen är både underhållande och gripande och stundvis lyckas den bli rolig också – scenen där Nadine skäller ut Mr. Bruner är hysteriskt rolig och det är faktiskt bland det roligaste jag sett när det gäller nyare filmer. Hailee Steinfeld gör väldigt bra ifrån sig och Woody Harrelson är klockren som Mr. Bruner (önskar faktiskt att jag hade haft en sån lärare). Jag delar även ut plus till Haley Lu Richardson, Kyra Sedgwick och Hayden Szeto. Filmen är definitivt sevärd och det är en av de bättre ungdomsfilmerna som gjorts på senare år.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen