Recension av Cannibals

Ã…r: 1980
18/6 2019
Recenserad av Stygga-Vargen
K
ultregissören Jess Franco (eller Jesús Franco Manera som han egentligen hette) hann regissera hela 203 filmer - den första kom 1957 och den sista 2013 - och i skrivande stund har jag bara hunnit se två av hans verk; Jack The Ripper från 1976 och Cannibals från 1980 och ska jag vara ärlig så gillar jag faktiskt båda filmerna och jag kan absolut tänka mig att se fler av Francos verk.

Handlingen kretsar kring Jeremy Taylor (Al Cliver) som beger sig ut i djungeln tillsammans med sin fru och sin dotter Lana (först spelad av Anouchka, sen av Sabrina Siani). Medan de ännu befinner sig ombord på båten så blir de attackerade av kannibaler. Kannibalerna är ute efter alla som befinner sig ombord och Jeremys fru äter de upp levande.

De tar sig iland och Jeremy blir tillfångatagen och kannibalerna hugger av honom armen - och medan de förbereder sig för att käka upp honom så lyckas han bege sig därifrån och en stund senare kollapsar han på grund av allt blod han blivit av med. Men hjälpen kommer i sista stund så han överlever och får komma hem igen. Samtidigt blir Lana tillfångatagen av kannibalerna.

Jeremy drabbas av minnesförlust men med tiden börjar han komma ihåg saker och ting och snart minns han vad som hände ute i djungeln. Tyvärr är det dock ingen som tror på honom när han berättar om kannibalerna, men Jeremy vill veta vad som hänt med Lana så därför bestämmer han sig för att bege sig till djungeln igen - problemet är dock att han inte sett sin dotter på åtskilliga år så han vet inte hur hon ser ut och dessutom vet han inte om hon ännu är vid liv, så kommer han att lyckas hitta henne?

Skådespelarnas insatser är ju inte mycket att hänga i granen och stundvis är fotot ganska dåligt - vissa scener är filmade ur så pass konstiga vinklar att man får gissa sig till vad som händer och det är väl det största minuset med denna film. Annars är detta en bra, spännande och ganska läskig film (men den går ju naturligtvis inte att jämföra med den stora kannibalklassikern Cannibal Holocaust).

Franco avskydde kannibalfilmer och han påstod i en intervju att han gjorde sina två kannibalrullar av en enda anledning och det var att kannibalgenren låg på modet just då. För övrigt så medverkar Franco själv i Cannibals - det är han som spelar Mr. Martin.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen