Betyg idag: 1 286 Besökare idag: 4 589

År: 2000
9/10 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
E
n gång i tiden tittade jag i princip bara på skräckfilmer och även om det slank in lite annat också ibland så hade jag ganska svårt för andra genrer då. Men en gång satt jag och tittade på Den bästa sommaren när den gick på TV och den tyckte jag faktiskt var hur bra som helst trots att jag egentligen inte tyckte om den här sortens filmer på den tiden. Nu har det gått ganska många år sedan jag såg denna film på TV och jag anser den fortfarande vara väldigt bra - faktum är att jag klassar Den bästa sommaren som en av de bästa svenska filmerna någonsin.

Filmen utspelar sig i Molkom under slutet av 1950-talet. De båda barnen Mårten (Anastasios Soulis) och Annika (Rebecca Scheja) har blivit föräldralösa och i och med det ska de få tillbringa sommaren hos begravningsentreprenören Yngve (Kjell Bergqvist), som brukar ta sig an föräldralösa barn varje sommar. Vad ingen vet är att denna sommar kommer att förändra livet för alla tre.

Till en början blir Mårten och Annika inte särskilt förtjusta i Yngve – som i deras ögon är en sur gammal gubbe – och de tycker inte särskilt bra om varandra heller. Men med tiden kommer Annika och Mårten bättre och bättre överens och snart fattar de tycke för Yngve också, och när de inser att Yngve är förälskad i deras lärarinna, fröken Svanström (Cecilia Nilsson), så bestämmer de sig för att försöka hjälpa honom på traven.

Tiden går och när sommaren börjar närma sig sitt slut så får Mårten och Annika reda på att de inte kommer att få bo kvar hos Yngve längre, och när de sen även får reda på att de skickas till två olika hem – vilket innebär att de kanske aldrig kommer att få se varandra igen – så bestämmer de sig för att ta till drastiska åtgärder.

Det här är som sagt en av de bästa svenska filmerna någonsin och filmen är både rolig och gripande och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på – Kjell Bergqvist gör en av sina absolut bästa roller och jag delar även ut stora plus till Anastasio Soulis, Rebecca Scheja, Brasse Brännström och Cecilia Nilsson.

Anastasios Soulis har fortsatt som skådespelare och har på senare år bland annat medverkat i filmen En underbar jävla jul och TV-serien Gåsmamman. Utöver Den bästa sommaren så har Rebecca Scheja bland annat medverkat i Sandor slash Ida och Bröllopsfotografen – hon ägnar sig även åt musik och utgör den ena halvan av duon Rebecca & Fiona.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Cineasten 3 har röstat