Recension av Den hemlighetsfulla trädgården

År: 1993
8/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är jag var 12 blev jag sjuk och fick stanna hemma från skolan ett par dagar. Det här var en bit in på hösten år 2000 och en eftermiddag var jag för trött för att spela TV-spel så jag tittade på TV istället och zappade mellan kanalerna. Slutligen hamnade jag på en kanal, jag minns inte vilken, där de visade en film. Filmen hade redan hållit på en stund men jag hade inget bättre för mig så jag bestämde mig för att titta på den och jag fastnade för den direkt och jag ville se den fler gånger.

Problemet var att jag inte visste vad filmen hette och det var lite svårt för mig att ta reda på det också - vi hade ingen TV-bilaga hemma som jag kunde titta i och vi hade inte Internet på den tiden så jag kunde inte ta reda på den vägen heller. Men det hindrade mig inte från att leta efter filmen - jag höll ständigt utkik efter den och frågade personalen i olika videobutiker om de visste vad filmen hette och när vi ett par år senare äntligen skaffade Internet så började jag fråga efter den på olika forum i hopp om att någon skulle känna igen den - men det var aldrig någon som visste vilken film jag syftade på.

Våren 2015, alltså nästan 15 år efter att jag såg filmen på TV, så återförenades jag med den och det var faktiskt av en ren slump. En regnig fredagseftermiddag begav jag mig till biblioteket för att låna några filmer som jag kunde titta på under helgen. Jag kom dit ungefär 20 minuter innan de stängde så jag hade inte så gott om tid på mig, så jag bestämde mig för att bara välja några filmer på måfå. En av filmerna jag hade lånat var alltså "Den hemlighetsfulla trädgården", filmen jag hade letat efter i så många år. Det var väldigt roligt att få se filmen igen och det dröjde inte länge innan jag införskaffade mitt eget exemplar av filmen på DVD.

Filmen handlar om en liten flicka vid namn Mary Lennox (spelad av Kate Maberly som fortfarande är aktiv som skådespelerska), som har sitt ursprung i England men hon har växt upp i Indien. När hennes föräldrar, som alltid försummat henne, dör så skickas Mary till England så att hon kan bo hos farbror. Farbrorn är en förmögen man som dock spenderar mycket tid ensam, vilket han gjort sedan hans fru gick bort tio år tidigare.

Mary har tråkigt på herrgården och blir återigen försummad av omgivningen, så på egen hand bestämmer hon sig för att börja utforska herrgården och den stora trädgården som omger den. Hon hittar en mur och hon vill veta vad som finns på andra sidan, och till slut hittar hon en dörr och en nyckel så att hon kan ta sig till andra sidan muren och där finns en trädgård som verkar ha varit övergiven i åtskilliga år.

Mary bestämmer sig för att väcka liv i trädgården igen och börja plantera saker där och hon får hjälp från oväntat håll. Samtidigt upptäcker hon att herrgården ruvar på fler hemligheter - på kvällarna hör hon någon som gråter, men alla hon pratar med påstår att hon bara inbillar sig. Men Mary är säker på sin sak och bestämmer sig för att ta reda på sanningen.

Filmen är baserad på en bok av Frances Hodgson Burnett och denna bok har jag läst. Som helhet är filmen väldigt trogen boken men i vanlig ordning har man tagit sig några konstnärliga friheter, men det rör sig i princip bara om småsaker. En sak som jag inte begrep när jag såg filmen för första gången men som jag insåg då jag såg filmen på DVD i vuxen ålder var att filmen inte handlar om en trädgård i bokstavlig mening - även om det finns en bokstavlig trädgård i filmen så symboliserar den Marys (och en annan karaktärs) inre liv.

I en biroll syns Maggie Smith, som på senare år bland annat medverkat i "Harry Potter"-filmerna och i TV-serien "Downtown Abbey" (sistnämnda har jag dock inte sett). Här gör hon riktigt bra ifrån sig.

Kirsten Dunst sökte rollen som Mary men hon fick den inte men Kate Maberly tacklar rollen riktigt bra så det blev ju inte fel ändå. Elijah Wood sökte också en roll i filmen men han fick inte heller medverka - den rollen gick istället till Heydon Prowse som inte fått riktigt lika stora framgångar som Wood - utöver denna film har han medverkat i tre kortfilmer och en TV-film samt gjort gästroller i ett par TV-serier. Men Prowse gör trots allt den här rollen väldigt bra - men han ville trots allt bli lärare och inte skådespelare, så det kanske inte är så konstigt att han inte satsat särskilt mycket på skådespeleri. Om hans dröm om att bli lärare har gått i uppfyllelse vet jag dock inte.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen