Recension av Den långa flykten

År: 1978
29/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
J
ag vet inte hur många tecknade filmer jag sett genom åren men det måste nog röra sig om ganska många vid det här laget och fler lär det bli även i framtiden. Merparten av de tecknade filmerna jag sett är det Disney som ligger bakom men jag har även sett en del tecknat som producerats på annat håll och en av dessa filmer är Den långa flykten från 1978, som är baserad på boken av Richard Adams, och när det gäller de bästa tecknade filmerna som inte producerats av Disney så borde Den långa flykten hamna ganska högt upp på listan.

Handlingen kretsar kring de båda kaninerna Hassel och Femman som delar bo med några andra kaniner. De lever ett lugnt och fridsamt liv och har det bra tillsammans - tills dagen då Femman plötsligt drabbas av en obehaglig känsla av att något hemskt kommer att hända om de stannar kvar.

Hassel och Femman söker upp flockens ledare för att rådfråga honom om vad de ska göra men han avfärdar alltihop och säger att man ska stanna kvar. Men Femman är övertygad om att hemskheter väntar dem så därför bestämmer sig Hassel och Femman för att ge sig därifrån tillsammans med några andra kaniner för att hitta en plats där de kan bo i trygghet. Längs vägen stöter de på många faror.

Jag köpte den här filmen på DVD för några år sen och när jag såg den första gången så tyckte jag att den var väldigt spännande samtidigt som den var väldigt sorglig och ångestframkallande. Jag tyckte faktiskt att den var så pass ångestframkallande att jag inte hade någon större lust att se om den så därför gjorde jag mig av med DVD:n.

Nu har det gått några år sen jag såg filmen första gången och nyligen blev jag faktiskt sugen på att se om filmen så därför bestämde jag mig för att köpa filmen igen när jag hittade den på Blu-ray på Amazon och det är jag glad att jag gjorde. Filmen är faktiskt betydligt sorgligare och mer ångestframkallande än jag kom ihåg att den var och dessutom är den även ganska otäck emellanåt (för att vara en tecknad film alltså) och den här filmen lämpar sig nog inte för barn, åtminstone inte för mindre barn.

Musiken är ett plus i kanten och det var faktiskt tack vare denna film som jag upptäckte låten "Bright Eyes" med Art Garfunkel (låten finns med på Garfunkels klassiska album Fate For Breakfast från 1979; jag har det på vinyl) och jag börjar alltid tänka på Den långa flykten när jag hör den låten.

Den långa flykten är klassad som den våldsammaste barntillåtna tecknade filmen någonsin och The British Board of Film Classification får fortfarande ta emot klagomål eftersom att de klassar denna film som "lämplig för alla".

Filmen är regisserad av Martin Rosen (det här var för övrigt hans regidebut) som även gjort en tecknad filmatisering av en annan av Richard Adams romaner - Flykten mot frihet. John Hurt och Nigel Hawthorne gör röster i båda filmerna.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen