Betyg idag: 1 492 Besökare idag: 6 920

Recension av Den oändliga historien 2

Regissör: George Miller (I)
År: 1990
20/4 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
W
olfgang Petersen ligger bakom en av 80-talets bästa filmer, Den oändliga historien från 1984. Efter sex år fick filmen en uppföljare, regisserad av George Miller, och denna film är baserad på andra halvan av Michael Endes roman Den oändliga historien. Filmen är inte riktigt lika trogen boken som den första filmen men grundhandlingen finns i alla fall kvar.

I denna andra del av Den oändliga historien får vi både träffa karaktärer från den första filmen samtidigt som några nya figurer dyker upp. Thomas Hill repriserar sin roll som den buttre herr Coreander i denna film, men inte en enda av de övriga skådespelarna från första filmen medverkar i tvåan. De nya skådespelarna tacklar rollerna ganska bra, men inte lika bra som skådisarna i första filmen.

Barnskådespelarna som medverkade i första filmen hade blivit lite för gamla för att reprisera sina roller i uppföljaren och det är väl den huvudsakliga anledningen till att Bastian, Atreyu och Barnakejsarinnan gestaltas av nya skådespelare i uppföljaren. Över 600 barn provspelade för dessa tre roller när Den oändliga historien 2 skulle göras.

Bastian (nu gestaltad av Jonathan Brandis som fortsatte sin skådespelarkarriär fram till sin död år 2003) bor fortfarande med sin ensamstående pappa, som fortfarande försummar honom. Bastian vill gå med i skolans simlag men vågar inte hoppa från hopptornet, vilket för honom till Coreanders bokantikvariat för att låna en bok om att vara modig. Istället får han med sig boken Den oändliga historien.

Boken har förändrats lite sen Bastian läste den sist och nu hamnar Bastian själv i landet Fantasien. Allt är inte frid och fröjd i Fantasien nu heller, då en häxa vid namn Xayide tagit sig dit för att försöka ta över landet. Bastian har fått tag i Auryn, Barnakejsarinnans magiska amulett som kan uppfylla önskningar, och Xayide bestämmer sig för att försöka utnyttja Bastian och Auryn för att få som hon vill.

Auryn fungerar som så att för varje önskan Bastian gör så förlorar han ett minne, så Xayide försöker få Bastian att önska så mycket som möjligt. Samtidigt försöker krigaren Atreyu och lyckodraken Falcor att hjälpa Bastian innan det är för sent.

Jag anser att filmen är spännande och välgjord och att skådespelarna gör bra ifrån sig. Den är ju inte lika bra som första filmen men jag tycker ändå att man lyckats få till en bra och värdig uppföljare. Skådespelarna gör bra ifrån sig, specialeffekterna är snygga och musiken är bra.

Första filmen blev en succé och tanken var att inspelningen av andra filmen skulle påbörjas kort efter men inspelningen försenades med flera år - detta tack vare att Michael Ende blev så missnöjd med första filmen att han bestämde sig för att stämma Warner Bros. Ende ansåg att filmen skilde sig för mycket från boken och han krävde att inspelningen av ettan inte skulle bli av alls eller också att de ändrade titeln - och när producenterna vägrade så stämde han dem och förlorade.

Men första filmen gicks trots allt hem hos biopubliken och den resulterade i två uppföljare, och jag har personligen plöjt igenom alla tre filmerna. Av uppföljarna anser jag tvåan vara den bästa.

Stygga-Vargen 0 har röstat

MirrorMask
I Spit on Your Grave
Horns
Scooby-Doo på Zombieön
Harry Potter och de vises sten
I Spit on Your Grave 3
I Spit on Your Grave 2