Betyg idag: 1 024 Besökare idag: 5 044

År: 1996
27/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
M
agi och övernaturliga ting har alltid fascinerat mig och sådant gör sig ofta väldigt bra på film, och en väldigt bra film om magi kom 1996 och heter Den onda cirkeln. För många år sen fick jag denna film på DVD i julklapp och jag hade inte sett den innan (men jag hade hört talas om den) och jag tyckte så bra om den att jag faktiskt tittade på den varje dag ett tag - vaknade jag tidigt så satte jag mig och tittade på den och vaknade jag mitt i natten så tittade jag på den innan jag försökte somna om igen och jag tittade på den på eftermiddagar och kvällar också och jag tittar fortfarande på den då och då.

Handlingen kretsar kring Sarah (Robin Tunney) som precis flyttat med sina föräldrar och hon ska börja i en ny skola. I skolan träffar hon Chris (Skeet Ulrich) som är med i skolans fotbollslag men det dröjer inte länge innan han börjar sprida ut lögner om henne och det leder till att Sarah blir utstött.

I skolan finns det tre utstötta tjejer till: Nancy (Fairuza Balk), Bonnie (Neve Campbell) och Rochelle (Rachel True), som enligt ryktet är häxor. Sarah börjar umgås med dem och blir snabbt accepterad som en i gänget. Det visar sig att Nancy, Bonnie och Rochelle är häxor på riktigt och de tillber Manon och de vill ha med sig Sarah också, och hon hakar på.

De fyra tjejerna börjar utnyttja sina krafter för att få det de vill ha och de försöker sig ständigt på svårare och farligare saker. Men allting har sitt pris och när Nancy börjar spåra ur så bestämmer sig Sarah för att lämna gruppen - och det resulterar i att Nancy tillsammans med Bonnie och Rochelle startar ett krig mot Sarah.

Den här filmen är både spännande och välgjord och specialeffekterna är snygga, och jag klassar det här som en av 90-talets stora skräckklassiker. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt de fyra kvinnliga huvudrollsinnehavarna och jag delar även ut plus till Skeet Ulrich, Breckin Meyer och Assumpta Serna. Neve Campbell och Skeet Ulrich spelade för övrigt mot varandra i en annan av 90-talets stora skräckklassiker - Scream. Fairuza Balk är wiccan i verkligheten och hon bidrog med råd under inspelningen för att göra filmen så realistisk som möjligt på den punkten. För övrigt så var alla skådespelare som gestaltar tonåringar i denna film över 20 då filmen gjordes och Robin Tunney var nästan 30.

Musiken är ett plus i kanten och i en scen får man höra Love Spit Loves cover på den klassiska The Smiths-låten "How Soon Is Now?" som för övrigt även användes som signaturmelodi till TV-serien Förhäxad.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen