Recension av Den yttersta gränsen

År: 1986
5/3 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
Ä
ven om Farrah Fawcett är mer känd för andra filmer så förknippar jag henne mest med Den yttersta gränsen från 1986, en väldigt bra film där Fawcett presterar riktigt bra. Filmen är baserad på en teaterpjäs av William Mastrosimone (som även skrev filmmanuset) och både Farrah Fawcett och James Russo medverkade i pjäsen och de båda repriserar sina respektive roller även i filmversionen.

Handlingen kretsar kring Marjorie (Farrah Fawcett) som bor i ett hus tillsammans med sina vänner Patricia (Alfre Woodard) och Terry (Diana Scarwid). En kväll blir Marjorie sugen på glass och bestämmer sig för att åka till en kiosk för att köpa sig en strut men när hon kommer fram så har de precis stängt. Marjorie bestämmer sig för att åka hem igen men när hon sätter sig bakom ratten så visar det sig att hon inte längre är ensam i bilen – en maskerad och beväpnad man har satt sig i baksätet och han har för avsikt att våldta henne.

Marjorie lyckas fly från främlingen och får lift till polisstationen, där hon gör en anmälan. Polisen förklarar då att gärningsmannen inte lämnat några fingeravtryck i hennes bil och att det inte finns några andra bevis för att ett våldtäktsförsök verkligen ägt rum – så även om de skulle fånga gärningsmannen så skulle det bara bli ord mot ord och gärningsmannen skulle gå fri.

Tiden går och Marjorie försöker lägga alltihop bakom sig även om det inte är särskilt lätt. En dag kommer en främling vid namn Joe (James Russo) på besök när Marjorie är ensam hemma. Marjorie försöker bli av med den objudna gästen men han vägrar att gå – och snart visar det sig att det var Joe som attackerade henne den där kvällen och nu vill han avsluta det han påbörjat.....

I denna film blandar man tre olika genrer – drama, thriller och rape & revenge – och trots att i princip hela filmen utspelar sig i ett och samma hus så tröttnar man aldrig på miljön och filmen är spännande från början till slut. Skådespelarna kan man inte heller klaga på. När jag såg den här filmen första gången så tyckte jag den var så bra att jag började titta på väldigt ofta och till slut tröttnade jag på den, men nu har jag precis sett om den för första gången på några år och jag tycker fortfarande att den är väldigt bra. Och skådespelarna kan man verkligen inte klaga på.

Farrah Fawcett inledde sin karriär under slutet av 1960-talet och medverkade bland annat i TV-serien i Charlies änglar, och hon fortsatte som skådespelare fram till 2004 och gick tyvärr bort i cancer år 2009. Alfre Woodard är fortfarande aktiv som skådespelerska och har på senare år bland annat medverkat i filmen Annabelle. Diana Scarwid har inte medverkat i något sen 2011 (filmen Another Happy Day). Och James Russo är ännu aktiv som skådespelare.

Det förekommer en del våld mellan Marjorie och Joe genom filmens gång och Fawcett och Russo slåss faktiskt på riktigt – de gjorde det när de spelade scenföreställningen och bestämde sig för att göra det även i filmen.

Stygga-Vargen 1 har röstat

av Stygga-Vargen