Betyg idag: 2 105 Besökare idag: 6 753

År: 2007
22/11 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
N
är jag växte upp så hade vi filmen Dennis från 1993 på VHS och det var en av de stora favoriterna på den tiden - jag vet inte hur många gånger vi såg den men det var en film man aldrig tröttnade på. Nu har det tyvärr gått åtskilliga år sen jag såg den filmen sist men jag hoppas på att få återförenas med den en vacker dag. Det har dock gjorts en annan film om Dennis (med andra skådespelare) som jag på senare år haft som tradition att se framåt jul varje år - Dennis firar jul, en film från 2007 som släpptes direkt på video. Charles Dickens klassiska julsaga om den elake och girige Ebenezer Scrooge är en välkänd historia som filmatiserats åtskilliga gånger men här berättas historien i en ny tappning.

Handlingen kretsar kring en pojke vid namn Dennis Mitchell (Maxwell Perry Cotton), som är känd som stadens busfrö som ständigt lyckas ställa till en massa oreda som drabbar omgivningen - och ofta grannen, den grinige George Wilson (Robert Wagner). Hans fru Martha (Louise Fletcher från Gökboet) är dock lite mer överseende.

Det är vinter och börjar närma sig jul. Dennis vill att det ska komma snö till jul och det vill även många andra, men problemet är dock att det inte har snöat i stan på 30 år nu och det finns inget som talar för att detta år ska utgöra ett undantag. Men Dennis vet dock vad han önskar sig i julklapp - en ny cykel.

I området har man som tradition att vara hemlig tomte - först träffas man och drar någons namn ur en tomteluva, därefter ska man vara extra snäll mot den personen utan att berätta att man är hemlig tomte. Dennis drar George Wilsons namn och det gör honom glad då herr Wilson alltid är så grinig och är i behov av lite julstämning, särskilt som han besämt sig för att inte fira jul även om Martha vill det trots att hon inte sagt nåt om det.

Dennis gör det ena efter det andra för att få George på bättre humör men det går dock inte särskilt bra, särskilt eftersom att George aldrig tyckt om Dennis och alltid stört sig på det Dennis gör. Detta leder till att George får besök av en ängel vid namn Bob (Godfrey) som ska få George att komma på andra tankar genom att visa honom hans förflutna och hans nutid och även vad som kommer att hända i framtiden.

Det här har blivit en av mina julfavoriter - det är inte den bästa julfilmen någonsin men den är ändå väldigt bra och för min del är det en tradition jag ser fram emot varje år. Skådespelarna gör bra ifrån sig, musiken är bra (musiken nominerades för övrigt till ett Leo Award men vann inte) och filmen är både rolig och lite gripande och julstämningen finns allt där. Det finns väl egentligen bara en sak att gnälla lite över - men bara lite - och det är specialeffekterna som känns ganska halvhjärtade, särskilt i scenen med den brinnande bilen. Men specialeffekter är ju inte allt och som helhet så är ju faktiskt specialeffekterna helt okej; det är bara i ett par fall som de kunde ha varit lite bättre.

Maxwell Perry Cotton har fortsatt som skådespelare och efter Dennis firar jul har han bland annat medverkat i Poppers pingviner, Gangster Squad och TV-serien Brothers & Sisters.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen