Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 250

År: 1992
29/1 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
I
bland händer det att jag upptäcker bra filmer av en slump - nyligen skulle jag beställa några filmer från Amazon och en av filmerna jag var ute efter var Puppetmaster från 1989 och där dök det upp förslag på några andra filmer och en av dem var Demonic Toys (eller Dödens leksaker som tydligen är den svenska titeln) från 1992. Jag bestämde mig för att se efter vad denna film handlade – jag tyckte den verkade bra och dessutom var den ganska billig – så jag bestämde mig för att köpa den och det är jag glad att jag gjorde för det här är faktiskt en väldigt bra och välgjord film som jag klassar som en av de stora kultklassikerna bland skräckisarna som producerades under 90-talet.

Handlingen kretsar kring polisen Judith (Tracy Scoggins) som befinner sig bakom en gammal lagerlokal tillsammans med sin partner. De jobbar undercover och väntar på två fula fiskar som säljer illegala vapen. De båda skurkarna dyker upp men när de ska arresteras så drar skurkarna vapen och skjuter Judiths partner, som dör direkt.

Även den ena skurken blir skjuten men han lyckas överleva så pass länge att han kan ta sig in i lagerlokalen, där han faller ihop på golvet. Judith lyckas sätta handbojor på den andra skurken som hon tar med in i lokalen - hon tänker försöka få tag i vakten och be honom kalla på förstärkning. I lokalen finns det fler personer än bara Judith, vakten och skurkarna - där finns även ett bud från en snabbmatsrestaurang som levererat kyckling till vakten och en flicka som rymt hemifrån.

Väl inne på vaktens kontor börjar de höra konstiga ljud från lagret och vakten bestämmer sig för att gå ut för att undersöka saken men han hinner dock inte gå särskilt långt innan han upptäcker att leksakerna där har börjat leva - och leksakerna är allt annat än vänliga! Vakten går en brutal död till mötes och snart börjar leksakerna även ge sig på de andra personerna och det verkar som att den ondskefulla kraften som hemsöker leksakerna är ute efter Judith.

Filmen är både spännande och otäck och den lyckas även bli lite rolig emellanåt. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Tracy Scoggins. Som sagt så klassar jag det här som en riktig kultskräckis och det finns vissa likheter med både Den onda dockan och Puppetmaster (detta är ingen kopia av de filmerna men den går lite i samma stil).

Dockorna är välgjorda och de är faktiskt inte animerade eller nåt sånt - man använder riktiga dockor i filmen och dessa manövreras av dockspelare. När det gäller skrämselfaktorn tycker jag att man lyckats allra bäst med nallen som har vassa tänder; den ser läskig ut och dessutom är det en av de läskigaste leksakerna i filmen. Dockan Oopsy Daisy är också läskig men samtidigt ganska rolig också (åtminstone i en scen).

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen