Betyg idag: 1 479 Besökare idag: 4 298

År: 2004
9/6 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
S
agogenren och fantasygenren ligger ganska nära varandra - de är inte identiska men det finns många likheter - och det har gjorts en och annan film där man mer eller mindre kombinerar dessa genrer och ett exempel är Ella den förtrollade från 2004 (ett annat exempel är Shrek). För några år sen köpte jag denna film på DVD utan att ha sett den innan och det ångrar jag faktiskt inte för det här är bra grejer!

Handlingen kretsar kring en ung kvinna vid namn Ella (Anne Hathaway), som bor hos sin styvfamilj som utöver henne själv består av en styvmamma och två styvsystrar, som alla behandlar henne illa. När Ella var nyfödd så fick hon ett ovälkommet besök från en fe vid namn Lucinda (Vivica A. Fox) som gav henne lydnadens gåva - vilket innebär att Ella alltid måste göra exakt det som folk säger åt henne att göra oavsett om hon vill det eller ej. Denna besvärliga gåva orsakar ofta pinsamheter och problem för Ella.

I landet kryllar det av sagofigurer och en del av behandlas illa av kungen. Prins Charmont (Hugh Dancy) är väldigt populär bland flickorna i landet men Ella tycker inte om honom eftersom hon tror att han vill gå i sin fars fotspår och styra landet på samma sätt.

Av en händelse så träffas Ella och Charmont och de kommer bra överens då det visar sig att Charmont inte alls är som sin far, och de ger sig ut på ett spännande äventyr tillsammans och till slut faller de för varandra och planerar att gifta sig. Problemet är dock att någon planerar att utnyttja Ellas ständiga lydnad till att röja prins Charmont ur vägen.

Den här filmen är både rolig och spännande och jag tycker att Anne Hathaway gör en av sina bästa roller i denna film. Specialeffekterna är väldigt snygga och musiken är ett plus i kanten - det är Anne Hathaway själv som sjunger Queen-låten "Somebody To Love" och jag har faktiskt förknippat den låten med filmen sen jag såg den första gången.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Rollywood 2 har röstat