Recension av En underbar jävla jul

Regissör: Helena Bergström
År: 2015
19/2 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
A
tt fira jul är bland det bästa jag vet. Det är en väldigt mysig högtid som lyser upp vintermörkret och för mig är det gemenskapens högtid, och kristen som man är så är jul och påsk årets största och viktigaste högtider. Men utöver Jesu födelse så finns det fler saker som lockar när det gäller julen – mysigheten, maten, musiken, granen och de övriga dekorationerna, Kalle Anka, Karl Bertil Jonsson, julklapparna och inte minst den redan nämna gemenskapen. En annan viktig del av julfirandet är att titta på julfilmer både innan jul och under själva julhelgen, och även om det främst är utländska julfilmer man tittar på så brukar Tomten är far till alla barnen en given favorit – utöver den finns det tyvärr inte särskilt många svenska julfilmer så när En underbar jävla jul släpptes så ville jag ju naturligtvis se den men tyvärr är denna film allt annat än bra.

Handlingen kretsar kring Ulf (Robert Gustafsson) och hans fru Monica (Maria Lundqvist). Deras son Oscar (Anton Lundqvist) är homosexuell och delar lägenhet med sin pojkvän Simon (Anastasios Soulis) och Oscar har bjudit in sina föräldrar – och även en del släktingar samt vänner till familjen – för att fira jul med dem.

Oscar och Simon har en väninna vid namn Cissi (Rakel Wärmländer), som väntar deras barn. Detta är det dock ingen som känner till då de hållit det hemligt men planen är att Oscar och Simon ska avslöja det under julfirandet då de vill att det ska bli en slags julklapp. Dock är en del av de inbjudna gästerna homofober och det leder till missförstånd, osämja och pinsamma situationer.

Jag blev väldigt besviken på den här filmen och dessutom förstår jag inte riktigt syftet med den. Robert Gustafsson gör väldigt bra ifrån sig och några få scener är faktiskt väldigt roliga men i övrigt finns det inte mycket gott att säga om den här filmen.

Jag gillar inte stämningen i den här filmen och jag stör mig väldigt mycket på allt ältande – det onödiga ältandet går till överdrift, särskilt mot slutet, och dessutom leder det ingenstans. Det här klassar jag som en av de absolut sämsta filmerna som någonsin gjorts och jag vill verkligen inte se om den. Det här eländet får till och med Johan Falk-filmerna att framstå som bra.

Själva tanken på att producera svenska julfilmer har jag inget emot och jag vill gärna se fler svenskproducerade julfilmer framöver men jag hoppas att man lyckas göra bättre filmer än denna.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen