Recension av Army of Darkness - Evil Dead III

Ã…r: 1992
18/6 2019
Recenserad av Stygga-Vargen
A
rmy of Darkness, Evil Dead 3, Bruce Campbell v The Army of Darkness, Army of Darkness: The Medieval Dead, The Evil Dead 3: Army of Darkness - kärt barn har många namn! Jag befann mig i de tidiga tonåren när jag såg den första Evil Dead-filmen på VHS och den gick på högvarv på den tiden och idag har jag denna klassiker på Blu-ray. På den tiden visste jag dock inte att filmen hade fått två uppföljare men detta faktum är jag medveten om nu och nu har jag även plöjt båda uppföljarna samt remaken av första filmen och jag gillar faktiskt alla Evil Dead-filmerna.

Än en gång får vi stifta bekantskap med Ash (Bruce Campbell) som faktiskt inte tar med sig sällskap till en enslig gammal stuga ute i skogen - den här gången har han lyckats resa tillbaka till medeltiden och både han och några andra personer har blivit tagna som slavar. Ash trivs inte med den tillvaron och en dag lyckas han befria både sig själv och de andra slavarna.

Därefter försöker Ash tänka ut en plan så att han kan ta sig hem till sin egen tid igen och snart får han reda på att det bara finns ett sätt att göra det på - han måste få tag på Necronomicon, de dödas bok, för där beskrivs en ritual man måste utföra för att kunna skicka hem Ash. Han ger sig genast ut för att leta efter boken och möter många faror längs vägen - men när han väl får tag på boken så har hans problem bara börjat!

Denna rulle följer inte samma mall som de två första Evil Dead-filmerna där Ash och hans sällskap beger sig till en gammal stuga där de hittar Necronomicon och släpper lös en massa demoner som terroriserar dem så om man förväntar sig att Army of Darkness ska ha samma upplägg som föregående filmer så blir man nog lite besviken. Därmed inte sagt att den här filmen är dålig för det är den verkligen inte - det här är faktiskt en väldigt bra film, även om den kanske inte är riktigt lika bra som ettan och tvåan. Det finns dock en röd tråd genom alla tre filmerna - Ash är huvudperson, han använder motorsåg i alla tre filmerna och även boken Necronomicon finns med i alla tre filmerna.

I viss mån förekommer det humor även i ettan och tvåan men denna film innehåller betydligt mer humor än sina föregångare, men samtidigt innehåller denna film betydligt mindre blod och splatter jämfört med de två första filmerna. Men denna film är ändå väldigt spännande och välgjord och Bruce Campbell gör som vanligt väldigt bra ifrån sig i rollen som Ash, och även de andra skådisarna gör bra ifrån sig.

Genom filmens gång omnämns en butik vid namn S-Mart vid några tillfällen - denna butikskedja existerar faktiskt i verkligheten och driver sin verksamhet i Mexiko.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Switchblade 13 har röstat