Recension av Evil Dead II

År: 1987
19/2 2018
Recenserad av Stygga-Vargen
R
egissören Sam Raimi har en lång rad bra filmer i bagaget nu och år 1981 regisserade han Evil Dead, som både är en riktig klassiker och en av de bästa splatterfilmerna som någonsin gjorts och denna klassiker har även fått två uppföljare som jag haft lust att se ganska länge och nu har jag precis sett Evil Dead 2 - och med handen på hjärtat så vågar jag faktiskt påstå att tvåan är precis lika bra som ettan. I skrivande stund har jag inte hunnit se den tredje Evil Dead-filmen än men jag planerar att se även den så småningom.

I den här filmen beger sig Ash (Bruce Campbell) och hans flickvän Linda (Denise Bixler) till en enslig stuga ute i skogen. Där hittar de en gammal bandspelare och en mystisk bok och med hjälp av dessa föremål råkar de väcka ett gäng ondskefulla demoner till liv. Linda blir besatt av en demon och attackerar Ash, som blir tvungen att döda henne och begrava henne utanför stugan. Men när demon-versionen av Linda återuppstår så blir Ash tvungen att använda en motorsåg för att skydda sig.

När demon-Linda väl är avklarad så visar det sig att problemen bara har börjat då Ash märker att hans ena hand har blivit besatt. Ash hugger av sig handen i tron att det ska hjälpa men handen fortsätter leva och börjar terrorisera honom. Fler människor kommer till stugan och det leder till fler problem. Snart är det upp till Ash och journalisten Annie (Sarah Berry) att tampas med ondskan.

En del av mallen man hade i den första Evil Dead-filmen återanvänder man här - några personer tar sig till en enslig stuga i skogen där det visar sig finnas ondskefulla demoner, det går inte att ta sig därifrån då bron man åkt över plötsligt rasat och både bandspelaren och boken finns med i båda filmerna. Och Bruce Campbell gör rollen som Ash i alla tre filmerna och den rollen gör han väldigt bra, åtminstone i de två första filmerna.

Evil Dead 2 klassar jag som en lika stor klassiker som första filmen och den är både välgjord, spännande, otäck och stundvis även ganska rolig. Första filmen var väl också lite rolig på sina ställen men i den här filmen har man tagit med lite mer humor och ett par scener är faktiskt hysteriskt roliga. För övrigt anar jag att man låtit sig inspireras lite av denna film då man gjorde kultrullen Idle Hands, som handlar om en ung man vars hand blir besatt och när han hugger av handen så börjar den mörda folk.

På Entertainment Weekly's lista över de 50 största kultfilmerna någonsin innehar Evil Dead 2 plats 19. Filmen är inspelad i Wadesboro i North Carolina, där Steven Spielberg spelade in Purpurfärgen ett par år tidigare.

Stygga-Vargen 2 har röstat
Hanjarr 3 har röstat